Åbo har som mål att vara en kolneutral stad år 2040, vilket gör det möjligt att testa nya servicekoncept och teknologiska tillämpningar. Exempelvis med hjälp av lätta citylogistiklösningar kan man utveckla lättare och mer kostnadseffektiva distributionslösningar. På så sätt främjar man också trivseln i staden.

I Åbo har man förbundit sig att utveckla rena mobilitetslösningar. År 2016 utfärdade Åbo stad manifestet om Smarta elektroniska färdsätt som bl.a. går ut på att öka muskelkraften och andra rena energikällor vid resandet.

Åbo stad deltar i projektet CIVITAS ECCENTRIC som finansieras av EU Horizon2020 och där målet är att utveckla den elektroniska trafiken, sambruk av bilar och cyklar samt modellen för trafik som service (MaaS).

Vad avses med lätta citylogistiklösningar och hur kan de tillämpas i Åbo?

Åbo stad, Trafikverket, NTM-centralen i Egentliga Finland och Egentliga Finlands förbund ordnade i början av året en diskussion om lätta citylogistiklösningar och hur de kan tillämpas i Åbo. Under diskussionen kom staden, transportföretag och transportkunder med sina synpunkter och förväntningar när det gäller framtiden för citylogistiken i Åbo.

Målet var att förbereda och vidareutveckla pilotkoncept inom lätt citylogistik samt definiera förutsättningarna för att genomföra dessa. I konceptet har man beaktat hur lösningen fungerar i Åbos stadsstruktur med lätt transportmateriel. Under diskussionen presenterades internationella exempel på teknologiska innovationer, allt från robotfordon till kompletta distributionssystem samt materiel.

Företagsledd samservice intresserar

Vid tillställningen Lätta citylogistiklösningar presenterades experterna ett utkast där en distributionscentral i utkanten av staden och lokala distributionsstationer i innerstaden är antingen i sambruk eller som ägs av företagen.

Den samarbetsbaserade distributionscentralen ansågs klart den mest potentiella lösningen och det fanns intresse för samarbete med både stora och små aktörer. Som positiva effekter sågs småföretagens möjligheter att utveckla affärsverksamheten i samarbete, en naturlig samarbetskanal som uppstår mellan stora och små aktörer samt möjligheten att utveckla och testa nya verksamhetsmodeller. Som potentiell distributionsmateriel sågs speciellt traditionella cyklar, varucyklar, mopeder/skotrar, distributionskärror och fordonsmateriel som går på el eller biogas.

Företagen har förutsättningar och utmärkta möjligheter att utveckla nya affärslösningar i fråga om lätta citylogistiklösningar.

Nyckelord: