I enkätundersökningen Kommunal service i Åbo 2017 utreddes åsikterna om de kommunala tjänsterna. Åbo stad har regelbundet beställt en motsvarande enkät sedan år 2003, vilket betyder att det finns rikligt med jämförelsedata. Indexet för invånarnas nöjdhet år 2017, det vill säga hur nöjda invånarna var med den kommunala servicen, var i Åbo det bästa under hela 2000-talet.

Det viktigaste resultatet var det så kallade indexet för omfattande invånarnöjdhet (nöjdhet med tjänsterna), som har beräknats enligt 54 kommunala tjänster och med betoning på de viktigaste hälsotjänsterna samt dagvård för barnen och grundskolan. Indexet värde anges på en skala 1–5, där värdet 1 anger den mest negativa inställningen och värdet 5 den mest positiva.

I Åbo var indexet år 2017 3,73 och ökade tydligt från värdet 3,61 år 2016. Indexet utgör en del av uppföljningen av Åbo-strategin. Den sammanlagda feedbacken som Åbo fick i enkäten 2017 var den mest positiva under hela 2000-talet. Om man jämför resultaten för år 2017 med motsvarande enkät år 2016, var feedbacken på samma nivå som i Helsingfors och mer positiv än i Uleåborg och Vanda.

Cykeltrafikens säkerhet väckte mest oro

Nöjdheten med hemkommunens tjänster var, enligt servicegrupp, högst inom räddningstjänsterna, kultur- och bildningstjänsterna samt tjänster som hör samman med säkerhet. Nöjdheten var lägst inom sociala tjänster och rådgivning. Feedbacken vad gäller socialtjänster var dock bättre än år 2016.

Det fanns ett flertal olika enskilda tjänster eller frågor där Åbobornas nöjdhet var märkbart bättre, jämfört med år 2016. Feedbacken förbättrades mest (i storleksordning från den största förändringen) vad gäller följande tjänster eller frågor:

  • främjande av företagsverksamhet
  • kommunens tandläkartjänster
  • kommunens egna förtroendevaldas agerande
  • bäddavdelningen på kommunens hälsocentral
  • skötseln av kommunens ekonomi
  • boende- och anstaltsvårdtjänster för åldringar
  • torg och torghandel
  • kommunens samarbete med grannkommunerna
  • handikappservice
  • kommuninvånarnas möjlighet att påverka

Den största ändringen i negativ riktning var tillgången på småhustomter.

När de som svarade tillfrågades i vilka hänseenden tjänsten borde förbättras var de tre saker som lyftes fram mest att trafikförhållandena ur cyklisternas synpunkt, trafiksäkerheten ur cyklisternas synpunkt, samt gatu- och vägunderhållet, där man ansåg att särskilt situationen för den lätta trafiken var problematisk i Åbo.

Enligt enkäten står aktiv motion och livskvalitet i ett direkt förhållande till varandra. 18–29-åringar, som aktivt rör på sig och aktivt deltar i föreningsverksamhet ansåg sitt hälsotillstånd och sin livskvalitet vara bäst.

Vad gäller stadens kommunikation ansåg 69 procent att den information staden ger är tillförlitlig. I de flesta fallen behövde man information om hälsovårdstjänster, kulturtjänster samt om kartor och trafik. Man ville helst ha information via stadens invånartidning Åboposten och webben.

Den tidigare observationen att de som använder tjänsterna är nöjdare än de andra som svarar framgick också tydligare av enkätresultaten.

Enkäten som genomfördes av FCG Konsultointi Oy skickades på hösten 2017 till 2 200 slumpmässigt utvalda personer. Svarsaktiviteten uppgick till 34 procent. Av dem som svarade var 62 procent kvinnor och 38 procent män. Bland de största städerna deltog Åbo och Helsingfors i enkätundersökningen Social service 2017. År 2016 deltog även Helsingfors, Uleåborg och Vanda.

Läs hela rapporten (på finska): Kuntapalvelut Turussa 2017 -kyselytutkimus (pdf, 4 Mt)