Det tvååriga utvecklings- och pilotprojektet för att tidigarelägga språkundervisningen och öka den språk-liga medvetenheten som finansieras av Utbildningsstyrelsen genomförs i samarbete mellan bildningssek-torerna i Åbo och Reso. Spetsprojekten för att tidigarelägga språkundervisning ingår i programmet Den nya grundskolan.

I Åbo och Reso började man tidigarelägga språkundervisningen i A2-språken i 19 grupper i årskurs 2. De språk som studeras är spanska, engelska, finska, franska, svenska och tyska.

Hanna-Maaria Linja-aho undervisar i engelska i årskurs 1 på skolan Raunistulan koulu som är en av våra projektskolor.
– Det känns fint att få delta i försöket, säger hon belåtet.

Dessutom har responsen från eleverna och deras föräldrar varit enbart positiv.
– När eleverna börjar skolan är de i en ålder som är gynnsam för inlärningen av nya språk. De har inga fördomar och tar snabbt till sig nya kunskaper. Vi alla njuter av att få se barnens iver att få lära sig, fortsätter Linja-aho.

I Raunistula lär sig eleverna engelska i huvudsak genom sång och rörelser.
– På så sätt fastnar språket bäst i minnet och ofta sjunger barnen sångerna också hemma. Först måste det egna modersmålet bli starkare och först efter det, dvs. i årskurs 2, börjar undervisningen i att skriva på ett främmande språk. Vi utnyttjar också teman som behandlas i undervisningen av andra ämnen. Om eleverna t.ex. lär sig om väder och klimat under miljö- och naturvetenskapslektionen, går vi igenom samma saker på engelska under språklektionen, fortsätter Linja-aho.

– Hela världen finns nära och därför är det viktigt att den språkliga medvetenheten växer redan i ung ålder. Då väcks barnets intresse lättare för nya språk och kulturer. En elev konstaterade häromdagen att hen ännu vill lära sig åtminstone kinesiska och japanska, säger Linja-aho nöjt.