Alla 300 Föli-cyklar hämtas till Domkyrkotorget för lanseringstillfället, varefter frivilliga för cyklarna till sina respektive cykelstationer.

Stadscyklarna lanseras den första maj vid Domkyrkotorget kl. 14-16.

Tillställningen refereras av åboborna Osku Valtonen och Juhani Koskinen, som är bekanta från YLE:s Sohvaperunat-program och därtill bidrar studentorkestern Sohon Torwet till den festliga stämningen. Stadscykelsystemet invigs av stadsdirektör Minna Arve och vi hör även tal av Åbo stads kollektivtrafikchef Sirpa Korte, samt Viking Line i roll som huvudsaklig annonsör. Alla 300 Föli-cyklar hämtas till Domkyrkotorget för lanseringstillfället, varefter frivilliga för cyklarna till sina respektive cykelstationer.

Nätverket av stadscykelstationer sträcker sig från Kuppis via centrumområdet till hamnen

Under inledningsskedet består stadscykelsystemet av 300 cyklar samt 34 stadscykelstationer. Stadscykelsystemet som lanseras i Åbo har genomförts annorlunda än flera andra stadscykelsystem. Som bakgrund finner vi Åbo stads starka aspiration att skapa ett bestående stadscykelsystem som en del av de trafik-tjänster som staden erbjuder samt att binda sig till stadens strategiska målsättning för hållbar tillväxt och koldioxidneutralitet fram till år 2029.

Integrerat i Åboregionens kollektivtrafik som en året runt tjänst

I Åbo har stadscyklarna blivit integrerade som en del av de tjänster Åboregionens kollektivtrafik Föli erbjuder och användningen av cyklarna ingår i Fölis 30-dagskort under tiden maj-augusti 2018. Alla Föli-kort fungerar som identifiering, vilket betyder att övriga pin-koder inte behövs. Stadscykelsystemet, som lanseras på Valborg, är unikt i Finland i det avseendet att cykelsystemet kommer att fungera året om. Föli-cyklarna skall fungera under årets alla dagar och under vintersäsongen kommer cyklarna att förses med dubbdäck. På hösten 2018 kommer även en skild lärarbiljett att lanseras, som ger regionens grundskolor och gymnasier förfogande till cyklarna.

Föli-cyklarna som brand

Som ett av de mest synliga elementen i integreringen av stadscykelsystemet är branden som skapats för stadscykelsystemet, Föli-fillare – Föli-cyklarna. Såväl till namnet, som till systemets logo har man ansökt om varumärke och både cyklarna och logon har ett utseende som motsvarar Åboregionens kollektivtrafik Fölis visuella utseende. Föli-cyklarna är den första delen i skapandet av kollektivtrafikens MaaS, d.v.s. mobilitet som service -helheten.

Serviceförmedlare samt reklamplatser konkurrensutsattes skilt

Under planeringsskedet av stadscykelsystemet beslöt man om ett annorlunda förfarande gällande konkurrensutsättningen av serviceförmedlare och reklamplatser. Dessa konkurrensutsattes skilt för sig och man förbehöll rätten att utvidga systemet till Åbo grannkommuner. Konkurrensutsättningen möjliggör det även för privata aktörer, till exempel företag eller köpcenter, att införskaffa en cykelstation. Beslutet ger även många olika möjligheter med tanke på utvidgningen av stadscykelsystemet i framtiden.

Kulturstigen och den digitala närmiljön

Som en helt ny servicehelhet länkad till stadscyklerna lanseras Kulturstigen, vilken ger konsumenterna information om Åbo samt evenemang i Åbo via push-up meddelanden. Vid varje stadscykelstation finns det en fyr som skapar en unik digital närmiljö och ger information om närområdet. Till dessa informationsfyrar säljs även reklamutrymme. Cyklarna är utrustade med GPS, vilket gör lokaliseringen av cyklarna lättare samt gör det möjligt för användaren att till exempel följa med sin egen användning av cyklarna.

www.foli.fi/sv/stadscyklar

Nyckelord: