Sydvästra Finland är synligt framme på Grüne Woche -matmässa som hålls i Berlin 18-27.1.2019. I världens största matmässa, som ordnas årligen, deltar ca 400 000 besökare, 1700 utställare och 4000 medias representanter. Mat- och reseupplevelser från Sydvästra Finland presenteras på avdelningen Finlands skärgård.

Syftet är att synliggöra mat- och dryckprodukter av företag från Sydvästra Finland samt locka nya resenärer till regionen. Allt som allt finns det över 80 finländska företag framställda på Finlands mässhall.

– Nästan hälften av Finlands livsmedelsproduktion kommer från Sydvästra Finland och när det gäller förädling är siffrorna ännu större. Därför är det viktigt för oss att delta i mässan med egen avdelning för Sydvästra Finland, berättar verksamhetsledaren för Egentliga Finlands MTK Paavo Myllymäki.

Nästan hälften av Finlands livsmedelsproduktion kommer från Sydvästra Finland och när det gäller förädling är siffrorna ännu större.

Paavo Myllymäki

För förverkligandet av Sydvästra Finlands gemensamma avdelning ansvarar Egentliga Finlands MTK och Loura-städerna Åbo, Nystad, Raumo och Björneborg. Därtill deltar Egentliga Finlands förbund i finansieringen av avdelningen. Aktörer från både livsmedels- och turismbranschen är med i Sydvästra Finlands avdelning. Bland annat Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Leipomo Rostén, Palmusto, Munax, Finnlines, Raitti 181, NAMS klastomater och Bad Santa marknadsför sina produkter och tjänster på avdelningen.

– Vi är ivrigt med på den gemensamma avdelningen av Sydvästra Finland med våra proteinbaserade produktnyheter och även hönsägg. Våra produkter är av finländsk kvalitet, glutenfria och mjölkfria – alla stigande trender i Europa. På mässan erbjuder vi smakprov av bland annat Munax -proteinsmoothie med blåbärsmak, berättar Munax Oy:s verkställande direktör Janne Torikka.

Försäljnings- och marknadsföringsdirektör Petri Siitonen från Palmusto, som tillverkar kikärtsprodukter, berättar att företaget presenterar en helt ny produkt i Berlin.

– Palmustos nya generationens smakliga och hälsosamma KIK & GO -måltidslösningar lanseras på mässan och vi väntar med stort intresse på responsen, berättar Siitonen.

Grüne Woche -matmässa arrangeras årligen.

Grüne Woche -mässa anses vara viktig även från turismmarknadsföringens synvinkel. Enligt Raumo stads turismchef Irene Villanen är Grüne Woche -mässan ett fint tillägg till den internationella marknadsföringen av Finlands skärgård.

Matturism och det lokala är turismens rådande trender.

Irene Villanen

– Tyskland är vårt huvudmarknadsområde. Matturism och det lokala är turismens rådande trender och ett bra exempel på det är utbudet i Finlands skärgård bland annat i form av planerade rutter. Tysklands marknad stöds också av regionens bra tillgänglighet, berättar Villanen.

Läs mer om evenemanget:

Bilder: Grüne Woche -matmässa 

Nyckelord: