Kända Åbokocken och livsmedelsföretagaren Aki Wahlman har i samarbete med Visit Turku publicerat webbplatsen Eat my Turku för att presentera den åboländska matkulturen ur ett brett perspektiv. Många framgångsrika åboländska restauranger har medverkat till innehållet, men webbplatsen lyfter även fram områdets livsmedelsindustri och amatörkockar.

Åbo har under de senaste tio åren stått i spetsen för Finlands matturism. För det får vi tacka stadens restauranger och deras personal. Under de senaste åren har dessa diamanter äntligen börjat få den uppmärksamhet de förtjänar, och Eat My Turku gör nu sin del för att stöda den positiva utvecklingen i branschen.

Matmedierna glömmer ofta den bakomliggande livsmedelsindustrin, som särskilt i Åbo har långa traditioner och ett imponerande spektrum av kunskap. Flera livsmedelsföretag har verkat i området i över hundra år. Eat my Turku lyfter fram kompetensen i området och ger den välförtjänt synlighet. Eat my Turku-projektet ser med glädje att industrin har tagit emot denna möjlighet med iver:

– Mat av god kvalitet är vår hjärtesak, så vi deltog självklart i projektet. Vi medverkar gärna i att bygga upp den åboländska matvärlden och främja dess framgång i Finland och resten av världen, berättar Liisa Lindroth vid DeliVerde.

Åbo vill vara först i Finland med att utöver företag även lyfta fram lokala amatörkockar som uppskattar god mat. Dessa representeras på webbplatsen av mångsidiga matfamiljer.

– Det bästa med projektet är att inte endast restauranger, utan även helt vanliga hemmakockar fått medverka, säger Taija Vuorinen, som deltar i projektet med sin familj.

Åboländsk mat görs känd även utomlands

Innehållet på Eat my Turku består av recept och videor samt presentationer av producenter, matfamiljer och restauranger. Det mångsidiga innehållet samlar hela den åboländska matkulturen på ett och samma ställe för första gången.

Innehållet på Eat my Turku ges också synlighet via sociala medier för att fortsättningsvis främja det gemensamma intresset för den åboländska matkulturen och göra den mer välbekant bland vänner av god mat.

Webbplatsen har publicerats på finska, men kommer att få innehåll även på svenska och engelska. Ett av projektets mål har också varit att ge mer synlighet åt kompetensen i området även utanför landets gränser. Detta utgör en naturlig fortsättning på Åbos växande rykte som matstad och det ökande intresset bland utländska turister att söka sig till området.

Eat my Turku finns på adressen eatmyturku.fi.

Välkommen på smakprov!