Åbo stad, Åbo Hamn Ab samt rederierna Tallink Silja och Viking Line har börjat reda ut tre alternativ för passagerarterminalens läge i Åbo. Det ursprungliga projektet för en gemensam terminal i Slottsfjärden börjar visa sig vara en ekonomiskt sett alltför dyr lösning i jämförelse med de funktionella och ekonomiska mål som skulle nås med investeringen.

Alternativ för den gemensamma terminalen

Planeringen av en gemensam terminal startades året 2018 då den nuvarande terminal- och fältområdenas arrendeavtal upphör i slutet av år 2025.

Åbo stad och Åbo Hamn Ab har nu tillsammans med rederierna startat utredningen av två andra alternativ. De två alternativen är att flytta passagerarhamnen till Pansio eller det så kallade 0+ alternativet. Det sistnämnda skulle betyda att passagerarterminalen skulle stöda sig delvis på Viking Lines nuvarande terminal och delvis på Tallink Siljas område så att fordonens in- och utfart till och från färjan skulle ske ungefär från Tallink Siljas nuvarande trafikområdes riktning.

– Totalkostnaderna för en gemensam terminal enligt den ursprungliga planen började närma sig spårvägsprojektets kostnadsnivå. Vi måste då börja söka alternativ som kunde å ena sidan sänka investeringskostnaderna och å andra sidan få inkomster från fastighetsutveckling i gengäld för investeringarna, säger Åbo biträdande stadsdirektör Jarkko Virtanen.

Alternativen har presenterats för stadsstyrelsen som ett ärende vid en aftonskola på torsdagen 18.6 samt för invånare och medier i ett informationstillfälle tillika 18.6. Ett i informationstillfället presenterat mer omfattande material om de tre alternativen kan läsas här (pdf).

Jag är säker på att vi tillsammans hittar den främsta och bäst fungerande lösningen.

Jarkko Virtanen

Alla tre alternativ som utreds presenterades för stadsstyrelsen som jämställda alternativ. I detta skede tas inte ställning till alternativens ordning utan lösningsförslaget bildas som ett resultat av en utredning tillsammans med rederierna till slutet av 2020.

– Samarbetet har varit bra, även om vi förstår att förändringen i situationen har varit en utmaning för rederierna. Jag är säker på att vi tillsammans hittar den främsta och bäst fungerande lösningen som möjliggör stadsutvecklingens mål och som samtidigt säkrar trafikeringens kontinuitet på lång sikt i denna för rederierna mycket viktiga ärende, säger biträdande stadsdirektör Jarkko Virtanen.

Tidsplanen för terminalprojektets avsiktsförklaring kommer att fortsättas till årsskiftet för att parterna ska omsorgsfullt kunna utarbeta alla de teknisk-ekonomiska utredningar som påverkar valet av det slutliga alternativet.

Rederierna starkt involverade i planeringen

– Viking Line är gärna med i planeringen av Slottsfjärdens område. För tillfället är vi mycket nöjda med den nuvarande terminallösningen och önskar att vi även i fortsättningen får önska passagerarna välkomna till Aura ås mynning, i närheten av Åbo slott, säger verkställande direktör Jan Hanses från Viking Line.

– För Tallink Silja är det mycket viktigt att i framtiden få en funktionell och smidig terminalhelhet såväl ur passagerarnas, bilresenärernas, fraktens som ur personalens synvinkel. Terminalens läge har också en stor påverkan på resenärflödenas smidighet och framför allt på resandets lätthet. Vi hoppas att vi i planerna hittar en lösning som passar alla, säger Tallink Siljas verkställande direktör Margus Schults.

Nyckelord: