Konceptet för ett kommersiellt centrum lyfter fram kritiska faktorer där Åbo centrum måste lyckas för att locka invånare, turister och företag i ännu högre grad.

Stadskärnorna är ur ett kommersiellt perspektiv inne i en brytningstid: efterfrågan på tjänster och upplevelser ökar, medan varuhandelns roll minskar. Näthandeln lockar kunderna precis som köpcentrumen som växer fram i städernas utkanter.

– Den här trenden kan ses i alla stora städer. Vi har tillgång till mycket data om hur köpcentrumen utanför Åbo centrum har utvecklas och var människor rör sig. Om trenden fortsätter åt detta håll står till exempel småföretagarna i centrum inför verkliga utmaningar, säger Åbo Stadscentrumförening rf:s verksamhetsledare Heli Järvelä.

Det nyligen utarbetade konceptet för ett kommersiellt centrum ger riktlinjer för hur man kan stärka livskraften i centrum och förtydliga de olika aktörernas roller.

– Åbo centrum är inne i en stor omvälvning även fysiskt. När de omfattande projekten är färdiga vill vi att tillfället utnyttjas på bästa möjliga sätt och att vi åstadkommer ett attraktivt centrum. Vi vill inte optimera en sak i taget, utan utveckla centrum som helhet och det är just det konceptet ska bidra till, tillägger projektledare Riitta Birkstedt från Åbo stad.

Vi vill inte optimera en sak i taget, utan utveckla centrum som helhet.

Riitta Birkstedt

Konceptet för ett kommersiellt centrum beställdes från en extern partner. Beslutet om beställningen fattades gemensamt av Åbo Stadscentrumförening som representerar företagarna i centrum, 16 fastighetsägare och Åbo stad. Samma aktörer deltog aktivt i arbetet med att utforma konceptet. Som underlag för arbetet finns bland annat en nulägesanalys för centrum, som beställts av staden, och flera utredningar som gjorts av Åbo handelshögskola.

– För bakgrundsarbetet kartlade vi invånarnas och företagarnas behov med olika metoder. I arbetet ingick även workshoppar, så både aktörerna i centrum och invånarna har beaktats i konceptet, säger Birkstedt.

Stadskärnans styrkor och svagheter

Enligt nulägesanalysen är mångsidigheten hos det kommersiella utbudet i Åbo stadskärna överlägsen jämfört med köpcentrumen i utkanterna av staden.

De styrkor som identifierats i stadskärnan är framför allt kultur-, konst- och evenemangslokaler, mötesplatser, nöjen samt caféer, restauranger och barer. I kvarteren runt salutorget finns det totalt cirka 106 000 kvadratmeter affärslokaler och ungefär en femtedel av dessa utgörs av caféer och restauranger.

En av stadskärnans identifierade svagheter är svårigheterna för barnfamiljer och bilister att uträtta ärenden.

För att öka centrumområdets livskraft fastslår konceptet att det kommersiella utbudet och servicen måste utvecklas och att tillgängligheten måste vara god med alla färdmedel. Oavsett färdsätt är alla personer som kommer till centrum fotgängare den sista sträckan. Därför måste man beakta tillgängligheten och trivseln i centrum särskilt ur fotgängarens synvinkel.

Åtgärderna styrs av målen

I konceptet har man satt upp tre mål för utvecklingen av ett kommersiellt centrum. För det första vill man göra centrum till regionens mångsidigaste och attraktivaste plats för butikshandel och tjänster. För det andra ska salutorget utgöra hjärtat i staden och gatorna i stadskärnan ända ner till åstranden görs mer attraktiva genom ökad aktivitet. Den tredje tyngdpunkten ligger på att evenemang ska ordnas året runt i centrum.

Vi måste ro åt samma håll för att kunna bevara och stärka livskraften i centrumområdet.

Heli Järvelä

Nu fortsätter arbetet genom att man förtydligar de olika aktörernas roller och fördelar ansvaret mellan dem samt upprättar en åtgärdsplan. Målet är att de olika aktörernas projekt inte ska förbli fristående engångskampanjer, utan kopplas till gemensamma mål.

Konceptet grundar sig på ett tätt nätverk mellan staden, företagarna och fastighetsägarna. Man siktar på att bli färdig med den nya samarbetsmodellen under hösten.

– Vi måste ro åt samma håll för att kunna bevara och stärka livskraften i centrumområdet. Nu har vi möjlighet att få alla grupper att arbeta mot gemensamma mål. Det handlar om hela centrums attraktionskraft, säger Järvelä.

– Ett levande centrum är verkligen en fördel för alla. Det är till nytta för både invånare och besökare – man kommer till centrum för att umgås och ha det trevligt. Vi vill att centrum ska locka till sig såväl Åbobor som turister och företag. Därför är det viktigt att vi granskar utvecklingen av centrum även genom dess innehåll och utstakar stora gemensamma mål, säger Birkstedt.

Text: Anna Korpi-Kyyny  Bild: Tiina Valve

Artikeln har publicerats i tidningen Uusi Turku som utkom 17.9.2020.

Läs och bläddra i hela tidningen som webbversion (på finska)

Läs fler svenskspråkiga artiklar från tidningen Uusi Turku på webben: