Åbo stad har utarbetat en långtidsplan för skolornas behov av tillgång till ersättande lokaler. Med planen har staden förberett sig på det växande behovet av ersättande lokaler som uppstår då de kommande sanerings- och nybyggnadsplanerna genomförs. Sanerings- och nybyggnadsplanen och det tillhörande behovet av ersättande lokaler är en del av borgmästarprogrammet. Behovsutredningen gällande behovet av ersättande lokaler på lång sikt behandlas av nämnden för fostran och undervisning 6.4.

Enligt behovsutredningen kommer 18 enheter inom den grundläggande utbildningen att under de följande 15 åren turvis behöva ersättande lokaler. Undervisningsenheternas flytt till ersättande lokaler har indelats så att de sker under olika tidsperioder. Därtill genomförs saneringar som inte kräver en flytt till ersättande lokaler. 

Skolornas behov av ersättande lokaler har växt betydligt under de senaste åren då byggnaderna börjat nå sin saneringsålder nu på 2020-talet och akuta problem med inomhusluften har uppstått i vissa objekt. Under läsåret 2021–2022 är antalet elever vars skolgång sker i en ersättande lokal ca 2400 och under läsåret 2022–2023 kommer antalet att vara närmare 3000 elever.   

– Åbo stad har inte haft något permanent objekt för ersättande lokaler i sitt bruk, som skulle betjäna skolorna under saneringar. Tidigare har arrangemangen för ersättande lokaler planerats från fall till fall. Utmaningen har nu blivit att hitta lämpliga ersättande lokaler och att få tidsplaner som kräver snabba åtgärder att funka, berättar Timo Jalonen, direktör för fostran och undervisning. 

Under det kommande året kommer eleverna i Teräsrautelan koulu, eleverna i årskurs 1–6 i Suikkilan koulu och eleverna i det svenskspråkiga högstadiet S:t Olofsskolan, att flytta till ersättande lokaler. Från hösten 2023 behöver Varissuon koulu ersättande lokaler. I behovsutredningen föreslås dessa ordnas i lokalerna för den tidigare vuxenutbildningsscentralen i Kärsämäki.  

Lösningen permanenta ersättande lokaler och skolskjutsar 

Det är inte alltid möjligt att placera de ersättande lokalerna nära skolan. Orsaken är ofta bristen på tomter som är lämpliga för elementlösningar eller att fastigheterna i närområdet inte lämpar sig att fungera som verksamhetsmiljö för skolverksamhet. I planen är lösningen på problemet permanenta ersättande lokaler, med vilka man kunde ordna ersättande lokaler för minst tre olika skolor samtidigt.  

För nämnden föreslås att de permanenta lokalerna skulle bestå av campuslokalerna på Råggatan (f.d. yrkeshögskola) som kommer att vara i bruk till åtminstone 2030 samt därtill lokalerna i Kärsämäki (f.d. vuxenutbildningscentral), som är i bruk tills vidare. Dessutom kommer enheterna som flyttar till de ersättande lokalerna från och med 2027 att kunna ordna undervisning också i det nya allaktivitetshuset, som blir färdigt i Slottsstaden 2027.  

–  Den grundläggande utbildningen har 58 verksamhetsenheter på ett brett område runtom i staden. De långsiktiga permanenta ersättande lokalerna kan inte placeras nära den enhet som behovet gäller. För varje skola som behöver ersättande lokaler ska separata avtal uppgöras gällande kollektivtrafikens tjänster från skolgångsområdet till de ersättande lokalerna, säger lokalitetschef Kirsi Eronen

Skolskjutsar till de ersättande lokalerna genomförs som bäst med framgång, just nu t.ex. för eleverna i Sirkkala skola som för tillfället får undervisning i de ersättande lokalerna i den f.d. vuxenutbildningscentralen i Kärsämäki. Eleverna i Varissuon koulu skulle också ordnas skjuts till de ersättande lokalerna i Kärsämäki.  Staden är beredd på att ordna skjutsar också från andra objekt vid behov. 

–  Allmänt kan konstateras att tiden i ersättande lokaler är en avvikande period, men efter den kan skolverksamheten fortsätta i nya eller sanerade lokaler. De nya, funktionellt och hustekniskt bättre lokalerna kommer att betjäna sina användare under många år, berättar lokalitetschef Kirsi Eronen. 

Föredragningslista för nämnden för fostran och undervisning 6.4