Infotillfälle om hur stadens bidrag kan sökas ordnades 22.9.2022. Se inspelningen från tillfället och de frågor med svar som ställdes under tillfället.

Presentationsmaterial

Inspelning från bidragsinfotillfället (längd 1:28)

Åbo stads bidragsinfo 2022 på YouTube

OBS! För att trygga verksamhetsförutsättningarna för organisationer har man förlängt ansökningstiden för Åbo stads verksamhetsbidrag för 2023 till 11.11.2022 kl. 16:00, så att avslutningstidpunkten för ansökan överensstämmer med välfärdsområdets bidragsansökan. Förlängning av ansökningstiden gäller Stadsstyrelsens, Kultur- och ungdomsnämndens samt Idrottsnämndens verksamhetsbidrag.

Frågor med svar som ställdes under bidragsinfotillfället 2022

Stark autentisering och frågor gällande systemet

Hur ges fullmakt att logga in på systemet?

Den elektroniska fullmakten skapas i Suomi.fi-tjänsten:

  1. Logga in i Suomi.fi-tjänsten med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort på adressen www.suomi.fi.
  2. Gå till ”Fullmakter” och välj ”Uträttande av ärenden för ett företag eller ett samfund” i den övre menyn.
  3. Välj ”Ge fullmakt”.
  4. Mata in förnamnet, efternamnet och personbeteckningen för den person som du vill bevilja fullmakten.
  5. Välj fullmaktens giltighetstid.
  6. Välj ansökan om bidrag som fullmaktens innehåll.
  7. Bekräfta fullmakten.

Instruktionsvideo för föreningar/företag om att ge fullmakt åt privatpersoner

Om det finns två namntecknare, så ska man välja befullmäktigade i stället för personliga? Detta alltså efter att föreningen fått tillstånd att ansöka om bidrag.

I detta fall måste föreningen först registrera fullmaktsrätten till en ansvarsperson i tjänsten för tjänstemannabefullmäktiganden. Efter detta kan hen bevilja fullmakt till sig själv och andra i Suomi.fi -fullmakterna.

Kan två olika personer fylla i samma ansökan? 

Ansökan kan kompletteras av personer med fullmakt, förutsatt att de inte är närvarande samtidigt i systemet. Systemet låser ansökan till den som först loggat in. Om ansökan är i utkastform kan vem som helst som har fullmakt i föreningen eller sammanslutningen fortsätta med den.

Gäller den elektroniska fullmakten tills vidare eller ska man ansöka om den årligen?

Om fullmakten gäller tills vidare i föreningsregistret så finns ingen tidsfrist någon annanstans heller. Tidsfristen bestäms vid den tidpunkt då fullmakten skapas. Fullmakten kan gälla t.ex. i ett eller fem år eller tills vidare.

Om bidragsutredningar och -ansökningar görs av en person som inte ingår i styrelsen och är förtrogen med webbtjänster så hur kan man ge Suomi.fi-fullmakt åt denna person?

Föreningens ordförande ska befullmäktiga personen i fråga.

Vår förening har övergått till kontantkassa så att föreningen inte längre har något bankkonto. Utgör detta ett hinder för att ansöka om verksamhetsbidrag?

Vi önskar dock att alla ansökningar ska lämnas in via det elektroniska systemet. Vi tar naturligtvis också emot ansökningar och bilagor per e-post eller per post via Åbo stads registratorskontor Åboservicen, Puolalagatan 5, 20100 Åbo, Telefon: 02 330 033 E-post: turun.kaupunki(a)turku.fi.

Ansökningar om verksamhetsbidrag ska ha inkommit till e-posten eller registratorskontoret inom utsatt tid 11.11.2022 före kl.16:00. OBS! Avvikande öppettider för registratorskontoret: Mån-fre kl. 9:00 – 12:00.

Bidragsprinciper, allmänna anvisningar och andra allmänna frågor om bidragen

Vilka bilagor ska man bifoga till en ny ansökan? 

Till ansökan bifogas en verksamhetsplan för det kommande året och en kostnadsberäkning samt ett fastställt bokslut för föregående år och en verksamhetsbetydelse.  

Vilken typ av utredning gällande användningen av bidrag för föregående år räcker?

Utredningen ska innehålla föreningens bokslut undertecknat av föreningens ansvarspersoner inklusive resultaträkning och balansräkning samt en undertecknad revisions- eller verksamhetsgranskningsberättelse. Till utredningen bifogas också föreningens verksamhetsberättelse.

Vilka saker beaktar ni i bokslutet?

Vi beaktar föreningens alla inkomster och utgifter. Vi granskar den ekonomiska stabiliteten i förhållande till verksamheten samt ser till att de bidrag som beviljats av Åbo stad har använts för det beviljade ändamålet.

För vilka utgifter kan man söka bidrag? Kan man söka bidrag för betalning av hyran eller exempelvis för anskaffning av teknisk utrustning, kostnader för telefonabonnemanget och försäkringskostnader?

På vår webbplats finns information om vilka bidrag man kan söka, för vilket ändamål och på vilka villkor. För årligen återkommande kostnader söker man i huvudsak verksamhetsbidrag och för andra kostnader söker man riktat specialbidrag. Bidrag för ett projekt/ett evenemang/en kostnad av engångsnatur på webbplatsen Turku.fi.

Är grunderna för beviljandet av bidragen offentliga efter att beslut har fattats?

Ja. Bidragskriterierna godkänns av det organ som beviljar bidraget. Bidragskriterierna kan läsas på vår webbplats. Riktade specialbidrag och stipendier är prövningsbaserade.

Kan föreningen få bidrag för lokalhyran? 

Det egentliga hyresbidraget har man inte kunnat söka sedan 2019. Nuförtiden kan man söka versamhetsbidrag för hyreskostnader. Verksamhetsbidraget omfattar alla årligen återkommande kostnader.

Vem ska man kontakta om föreningen vill få fortlöpande verksamhetsbidrag?

Avtalsbaserade verksamhetsbidrag beviljas mycket sällan och endast till etablerade aktörer med vilka staden har ingått ett samarbetsavtal för att förstärka samarbetet och stödja utvecklingen av verksamheten på lång sikt. 

Om räkenskapsperioden avslutades 30.6.2022 så ska man lägga till bokslutsuppgifterna för 2022–2023 eller räcker det om man lägger till bokslutet för 2021–2022 och budgeten för 2022–2023?

Det räcker med tidigare bokslut och budget. Följande bokslut lämnas då det har blivit färdigt. Det är bra att vara i kontakt med kontaktpersonen för bidragsärenden så att hen är informerad om situationen.

Bidrag som överförs till välfärdsområdet

Hur förhåller sig Åbo stads bidrag till välfärdsområdets bidrag?

Åbo stad beviljar inte längre bidrag för verksamhet som omfattas av välfärdsområdet. De mer detaljerade bidragsgrunderna kommer att finnas på Välfärdsområdets webbplats vshyvinvointialue.fi.

Vet man redan när man kan söka Välfärdsområdets bidrag?

När och hur välfärdsområdets bidrag kan sökas informeras på Välfärdsområdets webbplats vshyvinvointialue.fi.

Vad händer med bidragen, förblir bidragsbeloppet på samma nivå?

Beslut om bidragsbudgeten har inte fattats, eftersom beredningen av välfärdsområdets budget pågår fortfarande.

Hur förhåller sig hyresbidraget till de bidrag som beviljats tidigare och som i fortsättningen söks från välfärdsområdet? Jag har förstått att man inte kan söka hyresbidrag från välfärdsområdet i fortsättningen?

Välfärdsområdet kan inte bevilja hyresbidrag. Bidrag som beviljats av Åbo stads social och hälsovårdsnämnd har inte heller kunnat användas för hyror tidigare.