Vårdnadshavarna är nöjda med personalens yrkesskicklighet och kvaliteten på småbarnspedagogiken i Åbonejdens daghem och inom familjedagvården. Detta framgår ur den kundenkät som genomfördes inom småbarnspedagogiken i januari. Sammanlagt 1 712 personer svarade på enkäten.

BEKANTA DIG NÄRMARE MED RESULTATEN

Resultaten från kundenkäten inom småbarnspedagogiken presenterades vid finska sektionens möte 30.3.2023.

Småbarnspedagogiken fick i sin helhet ett gott vitsord av dem som svarade. Vårdnadshavarna upplever att delaktigheten har förbättrats inom alla delområden. Särskilt upplever vårdnadshavarna att deras möjligheter att delta i daghemmets verksamhet och planeringen av verksamheten har förbättrats. Småbarnspedagogiken fick skolvitsordet 8,9.

Vårdnadshavarna är nöjda med introduktionsperioden

Speciellt nöjda var vårdnadshavarna över de introduktionsperioder som daghemmen arrangerar. Av de som svarade ansåg 91 procent att introduktionsperioden var behövlig och 89 procent av de familjer som börjat i daghem ansåg att introduktionen gått bra eller utmärkt.

Daghemmets personal fick i huvudsak tack eftersom vårdnadshavarna upplever att det är enkelt att kommunicera med personalen.

Frågor som sysselsatte vårdnadshavarnas tankar var att det inte fanns tillräckligt med personal och personalens omsättning, matens kvalitet, gårdarnas prydlighet och underhåll, gruppernas storlek samt barn i behov av krävande stöd i blandade grupper.

Vårdnadshavarna önskar också mera information och utbyte av nyheter om barnets dag och utveckling särskilt vid avhämtningstillfällena. Likaså önskar vårdnadshavarna tilläggsinformation och en öppen diskussion om daghemmets händelser.

Svaren utnyttjas vid utvecklingen av verksamheten

Enligt Vesa Kulmala, serviceområdesdirektör för småbarnspedagogiken är det verkligt viktigt att vårdnadshavarna är nöjda med de tjänster som Åbo ordnar inom småbarnspedagogiken.

– Jag vill rikta ett stort tack till våra småbarnspedagoger som har utfört sitt arbete utmärkt. Samtidigt vill jag tacka vårdnadshavarna för svaren som vi kommer att utnyttja då vi utvecklar vår verksamhet så att den blir ännu bättre, konstaterar Kulmala.