Åbo stadsstyrelse föreslås godkänna en reparation av stödmuren längs Aura ås östra strand, från Kvarnbron cirka 130 meter i riktning mot övre loppet. Entreprenaden skulle vara den första fasen av en mera omfattande reparationshelhet i vilken stödmuren skulle repareras i tre olika faser längs sträckan mellan Kvarnbron och Teaternbron.

Stödmurens skick är under fortgående observation. På det område som nu föreslagits för reparation har man bland annat utfört fallviktsmätning år 2019 och diagonal ekolodning år 2020. Senaste sommar upptäckte man sättningar på Östra Strandgatan. I samband med besiktningen av dessa konstaterade man att stödmuren måste repareras mellan Kvarnbron och Teaterbron.

Strandkonstruktionerna längs Aura å, dvs. grunden till murarna och kajerna, är ursprungligen byggda i trä. Området mellan Kvarnbron och Teaterbron i dess nuvarande form är byggt på 1850–60 talet.

- Ifall områdets kajer inte repareras grundligt finns det risk att grundkonstruktionerna av trä förlorar sin bärkraft och stränderna som sätter sig möjligtvis börjar söndra gatan och de kablar, nätverk av vatten- och avloppsledningar som installerats under gatan säger planeringsingenjör Mika Laine från Åbo stads Infra.

Entreprenaden beräknas ta 1,5 år

Den nu för beslut föreslagna reparationen av stranden längs en 130 meter lång sträcka är en omfattande entreprenad. Kajens delar av sten monteras ner, delarna märks och uppgifterna dokumenteras för återanvändning. I samband med skärningarna i landmassorna utför man en museal undersökning för att finna eventuella relikter från Åbo. På området bygger man en ny grund av betong och stödmuren stöttas med borrade pålar i urberget. Det är en arbetsdryg fas eftersom det under stranden finns ett tjockt lager lera vars medeldjup i området för entreprenaden är cirka 25 meter.

I strandens stödkonstruktioner beaktar man en möjlig kommande användning. I området bygger man dessutom för dessa funktioner reservationer för kommunalteknik. Byggfasen beräknas ta 1,5 år.

Kostnadskalkylen för projektets första del beräknas ligga någonstans mellan 9 och 15 mn euro.

De två följande faserna skulle planeras utgående från den första fasen

Eftersom kajerna är gamla och man inte har öppnat upp konstruktionerna på ett större område är det svårt att exakt bedöma behovet och omfattningen av de nödvändiga reparationsarbetena. Genom att dela upp arbetet i faser möjliggör man en noggrannare planering av de två följande faserna på basis av de erfarenheter och den kunskap man fått från den första fasen. Detta möjliggör nya planeringslösningar och möjliga kostnadsbesparingar.

Faserna längs Aura ås östra strand är preliminärt planerade på följande sätt:

  • fas: från Kvarnbron cirka 130 m i riktning mot övre loppet. Dvs. den nu presenterade delen.
  • fasen kunde vara sträckan cirka 130 m – 260 m från Kvarnbron.
  • fasen kunde vara sträckan mellan 260 m – 380 m från Kvarnbron, dvs. nå fram till Teaterbron. De restaurangbåtar som är belägna på den här sträckan kunde flyttas till en redan reparerad del av kajen.

Reparationer av stödmurarna under de senaste decennierna

Runt omkring Aura å finns det en tjock bädd av lera och de oreparerade delarna av stödmuren är byggda på en grund av trä och träpålar. Kajerna måste underhållas fortgående och man måste följa med deras skick. Stödmuren är därför reparerad vid tre omfattande entreprenader under de senaste 20 åren.

  • 2005 reparerade man en sträcka på cirka 100 m på den västra sidan från Aurabron uppåt.
  • 2009 reparerade man delvis en sträcka på cirka 100 m på den östra sidan vid Katedralskolan.
  • 2018–2019 reparerade man en sträcka på cirka 120 m på den östra sidan vid Sockerbruksstranden.

 

Nyckelord: