Ofta förekommande frågor om reserveringstjänsten

Mer information

Stadsmiljösektorn kundbetjäning

Salustorgets Monitori
Auragatan 8
20100 Turku
(02) 262 4565

Mån - Fre 09:00 - 18:00
Lör 10:00 - 15:00

Allmänt
Boendeparkering
Båtplatser och vinterförvaring
Fråga en kundrådgivare i chatten
 

Allmänt

Fråga: Varför behöver man ett användarnamn för att kunna använda tjänsten?
Svar: De reserveringar du gör sparas på ditt användarkonto. Genom att logga in på kontot kan du ändra, avboka eller göra nya reserveringar.

 

Fråga: Jag kan inte logga in. Varför?
Svar: Om du har glömt ditt användarnamn eller lösenord, kan du nollställa dem här. Ta kontakt med kundtjänsten om det är frågan om något annat problem.

 

 

Boendeparkering

Fråga: Varifrån kan jag hämta ett parkeringstillstånd som fästs på vindrutan?
Svar: Tillståndslappar som placeras synligt inne i bilen används inte mera. Tillståndets giltighet kontrolleras på basis av registernumret.

Fråga: Kan man byta den registernummer som tillståndet registrerats för?
Svar: Ja. Du kan ändra numret genom att logga in och ändra din reservering eller genom att ta kontakt med vår kundtjänst.

Fråga: Varför känner systemet inte igen min hemadress trots att jag är säker på att den hör till boendeparkeringens område?
Svar: Befolkningsregistret har inte nödvändigtvis ännu uppdaterats om du nyligen flyttat till den ifrågavarande adressen. Systemet känner inte igen en så kallad reservadress, ifall du officiellt bor på en annan adress. I dessa fall beviljar kundbetjäningen dig tillståndet. Vi rekommenderar att du tar kontakt med kundbetjäningen på förhand och frågar om situationen.

Fråga: Jag fick en parkeringsbot trots att jag betalat för mitt tillstånd för boendeparkering. Varför?
Svar: Kontrollera orsaken till parkeringsboten. Oftast har fordonet varit parkerat på ett område som inte hör till boendeparkeringens område. Kontrollera även registernumret som boendeparkeringstillståndet gäller för. Läs mer om felparkeringsavgiften och begäran om omprövning här.

Fråga: Kan tillståndet reserveras på förhand?
Svar: Ja.

 

Båtplatser och vinterförvaring

Fråga: När börjar båtsäsongen?
Svar: Båtsäsongen börjar den 1 maj eller när pålnings- och renoveringsarbetet slutförts. Säsongen slutar den 31 oktober.

Fråga: Kan båtplatsen avbokas och får jag då mina pengar tillbaka?
Svar: Reserveringsavgiften återbärs om reserveringen avbokas före slutet av maj.

Fråga: Kan jag lämna min båt på ett annat område om det inte finns en plats ledig?
Svar: Nej. Båten får lämnas endast på den plats som reserverats för den.

Fråga: När börjar säsongen för vinterförvaring?
Svar: Säsongen för vinterförvaring pågår 1.10–30.5.

Fråga: Finns det elektricitet tillgänglig på platserna för vinterförvaring?
Svar: Elektriciteten är kopplad i hamnen 1.3–31.10. Elektriciteten får inte användas för uppvärmning av båtarna.

Fråga: Finns det vatten tillgängligt på båtplatserna?
Svar: Vattnet kopplas så det blir tillgänglig vid bryggorna då det inte mera är köldgrader.