Vårdgaranti och tillgång till vård
Tilläggsinformation
- Tillgång till vård och vårdgaranti (STM.fi)
- Hälso- och sjukvårdslagen (Finlex.fi)
Med vårdgarantin avses den i hälso- och sjukvårdslagen fastställda tiden under vilken patienten ska få icke-brådskande vård eller genomgå icke-brådskande undersökningar.
Fastställda tider enligt vårdgarantin:
På vardagar under tjänstetid ska klienten omedelbart få kontakt med sin hälsostation per telefon eller genom att besöka hälsostationen.
Om det krävs ett besök vid hälsostationen för att vårdbedömningen ska kunna göras ska klienten tas emot inom tre vardagar från det att klienten kontaktat hälsostationen.
Vid hälsocentraler ska klienten erbjudas vård senast inom tre månader. Inom munhälsovården och specialsjukvården kan denna tid överskridas med tre månader utan att patientens hälsotillstånd äventyras.
Inom specialsjukvården ska bedömningen av vårdbehovet göras inom tre veckor från mottagandet av remissen.
Första hjälpen och brådskande vård ska erbjudas omedelbart.
Regionförvaltningsverken och Valvira övervakar verkställigheten av vårdgarantin.