Som kund på hälsostationen

Din egen hälsostation är den primära vårdplatsen vid alla sjukdomsfall. En skötare bedömer situationen och bokar tid enligt behov.

Sätt att kontakta hälsostationer

När du ringer till tidsbokningstelefonen bedömer en skötare din situation och ditt behov av vård. Lyssna noggrant på de anvisningar du får i tidsbokningstelefonen. Du kan antingen be att man ska ringa upp dig och skötaren ringer upp dig eller så kan du stanna på linjen om kösituationen tillåter.

Via e-tjänsterna hänvisas du automatiskt till din egen hälsostation.

Hur gör jag när jag kommer till en hälsostation?

Du hittar hälsostationernas anmälningspraxis stationsspecifikt, då du klickar på din egen hälsostationsenhet i sidans nedre högre kant.

Hälsostationernas byråer betjänar med könummer.

Om du har hänvisats till hälsostationens akutlinje kan du komma direkt och vänta på din tur (den angivna tiden är ungefärlig). Du intervjuas och undersöks av en skötare som vid behov ber en läkare komma på plats.

Var hittar jag mina hälsouppgifter?

Du ser dina hälsouppgifter:

Du kan be att recept förnyas i Mina Kanta.

Avboka en tid som du inte använder

Du kan avboka tider via telefonsystemet dygnet runt. I eHälsoservice kan du avboka tider som du bokat via tjänsten. Avbokningar ska göras senast klockan 24.00 föregående natt. En avgift tas ut för läkarmottagningstider som inte avbokats eller som avbokas för sent. Se närmare längre ner Hälsostationsavgifter.