STEAMit! – idéer för alla stadier

Alla:

  • möjlighet att stärka sina kunskaper i matematik och naturvetenskaper
  • möjlighet att lära sig vetenskap och teknologi, att utveckla sig och att vara med om att lösa mänsklighetens största utmaningar
  • workshoppar, övningar och laboratoriearbeten ledda av studerande vid yrkeshögskolor och universitet.

Småbarnspedagogik:

  • att öka aktiviteten, att väcka intresset för matematik och naturvetenskaper
  • att utveckla lösningar som stöder mångsidig, pedagogisk verksamhet för att modernisera gamla daghemsmiljöer; tio pilotdaghem deltar
  • samarbete med de övriga utbildningsstadierna
  • projektet Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöt uutta pedagogiikkaa tukeviksi (ungefär ”Inlärningsmiljöerna inom småbarnspedagogiken ska stödja den nya pedagogiken”), som finansieras av Utbildningsstyrelsen.

Grundläggande utbildning:

  • skolor för årskurserna 1–6 och 7–9 som specialiserar sig på utveckling
  • matematik- och teknikklasser

nya digitala lösningar, undervisningsinnehåll, läromedel och inlärningsmiljöer

Gymnasieutbildning:

  • naturvetenskapsgymnasium, sjögymnasium och IT-gymnasium
  • projekt för företag
  • nya digitala lösningar, undervisningsinnehåll, läromedel och inlärningsmiljöer
  • att stärka de matematiska färdigheterna
  • möjlighet att ta kurser på universitets- och yrkeshögskolenivå
  • direkta vägar till studier vid yrkeshögskolor och universitet.

Yrkesutbildning:

  • projekt för företag
  • företagens och läroanstalternas gemensamma inlärningsmiljöer för ny teknik
  • nya digitala lösningar, undervisningsinnehåll, läromedel och inlärningsmiljöer
  • möjlighet att ta kurser på yrkeshögskolenivå
  • direkta vägar till studier vid yrkeshögskolor.