Psykologia
Psykologia aikuislukiossa
- Ei pakollisia opintojaksoja.
- PS6 Psykologian kertaus on yhden opintopisteen laajuinen. Muut opintojaksot ovat kahden opintopisteen laajuisia.
Lisätietoa aineenopettajalta
- Ville Saalinki, ville.saalinki@edu.turku.fi
Toimiva ja oppiva ihminen PS1, moduuli 1, 2 opintopistettä
Ihmisen toiminnan tarkastelu psykologian näkökulmista
psyykkinen näkökulma: perustietoa tiedonkäsittelystä, motiiveista ja tunteista
biologinen näkökulma: perustietoa hermoston toiminnasta ja evoluutiopsykologian lähestymistavasta
sosiaalinen näkökulma: perustietoa sosialisaatiosta ja tilannetekijöistä
kulttuurinen näkökulma: esimerkkejä kulttuurien eroista ja yhtäläisyyksistä
tietoinen ja ei-tietoinen toiminta
Oppiminen ja opiskelu psykologian näkökulmista
psyykkinen näkökulma: ehdollistuminen, perustietoa työmuistin ja säilömuistin toiminnasta, sisäiset mallit, oppimisstrategiat, metakognitio, tavoiteorientaatiot ja pystyvyysuskomukset
biologinen näkökulma: aivojen plastisuus ja unen vaikutus oppimiseen
sosiaalinen ja kulttuurinen näkökulma: esimerkkejä oppimisen sosiaalisuudesta ja erilaisista oppimiskulttuureista
Psykologinen tutkimus
tieteellinen tieto ja arkitieto
tieteellisen tutkimuksen prosessi
otoksen ja perusjoukon merkitys tutkimuksen arvioinnissa
psykologisen tutkimuksen eettiset periaatteet
esimerkkejä laadullisista ja määrällisistä psykologian tutkimuksista
Arviointi: Arviointi on monipuolista ja siinä huomioidaan laaja-alainen osaaminen. Numeroarviointi.
Kehittyvä ihminen PS2, moduuli 2, 2 opintopistettä
Hermoston kehitys psyykkisten toimintojen näkökulmasta elämänkulun aikana
perimän merkitys
kypsyminen ja oppiminen
herkkyyskaudet
plastisuuden merkitys kehityksessä
Tunne-elämän ja vuorovaikutuksen kehitys lapsuudessa ja nuoruudessa
varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhteet
temperamentti
minuus ja minäkäsitys
tunteet, tunnetaidot ja tunteiden säätely
vertaissuhteet ja sosiaaliset taidot
Kognitiivinen kehitys lapsuudessa ja nuoruudessa
kieli ja ajattelu
toiminnanohjaus
Identiteetin muuttuvuus elämänkulun aikana
henkilökohtainen identiteetti
sosiaalinen identiteetti
kulttuuri-identiteetti ja etninen identiteetti
sukupuoli- ja seksuaali-identiteetti, sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus
Kehityksen yksilöllisyys ja jatkuvuus
erilaisia kehityspolkuja varhaislapsuudesta aikuisuuteen
vanhemmuuden ja kasvuympäristön merkitys
Psykologinen tutkimus
kaksos- ja adoptiotutkimus
pitkittäis- ja poikittaistutkimus
esimerkkejä havainnointia hyödyntävistä tutkimuksista
Arviointi: Arviointi on monipuolista ja siinä huomioidaan laaja-alainen osaaminen. Numeroarviointi.
Tietoa käsittelevä hminen PS3, moduuli 3, 2 opintopistettä
Tiedonkäsittelyn yleisiä periaatteita
ärsykelähtöinen ja skeemalähtöinen tiedonkäsittely
tietoinen ja ei-tietoinen tiedonkäsittely
Havaitseminen ja tarkkaavaisuus
sisäiset mallit ja havaintokehä
havaitseminen, perustietoa erityisesti näönvaraisesta havaitsemisesta sekä sen hermostollisesta perustasta
tahaton ja tahdonalainen tarkkaavaisuus
perustietoa tarkkaavaisuuden hermostollisesta perustasta
esimerkkejä tarkkaavaisuushäiriöistä
Muisti
työmuistin ja säilömuistin toiminta
muistin rekonstruktiivisuus ja unohtaminen
perustietoa muistin hermostollisesta perustasta
esimerkkejä aivoperäisistä muistihäiriöistä
Kieli
kielellisten toimintojen merkitys tiedonkäsittelyssä
perustietoa kielellisten toimintojen hermostollisesta perustasta
esimerkkejä aivoperäisistä kielellisistä häiriöistä
Päätöksenteko
nopea ja hidas ajattelu
esimerkkejä kognitiivisista vinoumista ja heuristiikoista
Aivojen rakenne ja hermostollinen toiminta
hermoston ja aivojen päärakenteet
hermosolun ja synapsin toiminta
tiedon kulku hermoverkoissa
plastisuus
esimerkkejä neuropsykologisesta kuntoutuksesta
Kognitiivisen psykologian ja neuropsykologian tutkimusmenetelmät
kokeellisen tutkimuksen periaatteet
esimerkkejä tapaustutkimuksista
esimerkkejä aivotutkimusmenetelmiä hyödyntävistä tutkimuksista
kokeellisen tutkimuksen suunnittelu
Arviointi: Arviointi on monipuolista ja siinä huomioidaan laaja-alainen osaaminen. Numeroarviointi.
Tunteet ja mielenterveys PS4, moduuli 4, 2 opintopistettä
Tunteiden psykologia
tunteiden muodostuminen: tunnereaktio ja tunnekokemus
perustietoa tunteiden ja niiden säätelyn hermostollisesta perustasta
tunteiden universaalisuus ja kulttuurisidonnaisuus
tunteiden merkitys kognitiivista toimintaa ja sosiaalista vuorovaikutusta ohjaavina tekijöinä
tunteiden säätely hyvinvoinnin osatekijänä
Psyykkinen hyvinvointi ja psyykkisen tasapainon ylläpitäminen
hallintakeinojen ja defenssien merkitys
resilienssin merkitys hyvinvoinnille
nukkumisen ja vuorokausirytmin merkitys psyykkiselle toiminnalle
keskeiset unen laatuun vaikuttavat tekijät
stressin aiheuttajia, vaikutuksia ja säätelykeinoja
kriisit psyykkisen tasapainon uhkana ja niistä selviytyminen
Mielenterveys
mielenterveys käsitteenä
yleisimpien mielenterveyshäiriöiden luokittelu ja tietoa niiden tyypillisistä oireista
esimerkkejä mielenterveyden ongelmien ja -häiriöiden syntyä selittävistä biologisista, psyykkisistä ja sosiaalisista sekä kulttuurisista taustatekijöistä
esimerkkejä mielenterveyden ongelmien ja häiriöiden biologisista ja psykososiaalisista hoitomuodoista sekä erilaisista psykoterapian toteutustavoista
esimerkkejä ajankohtaisesta mielenterveyshäiriöihin liittyvästä yhteiskunnallisesta keskustelusta
Psykologinen tutkimus
ei-kokeellinen tutkimus: korrelatiivinen ja kuvaileva tutkimus
esimerkkejä fysiologisia mittausmenetelmiä hyödyntävistä tutkimuksista
Arviointi: Arviointi on monipuolista ja siinä huomioidaan laaja-alainen osaaminen. Numeroarviointi.
Yksilöllinen ja yhteisöllinen ihminen PS5, moduuli 5, 2 opintopistettä
Perimän, kulttuurin ja sosiaalisen ympäristön merkitys persoonallisuuden kehittymiseen
persoonallisuuden pysyvyys ja muuttuvuus
perustietoa käyttäytymisgenetiikasta
Persoonallisuuden tarkastelu eri näkökulmista
temperamentti
piirreteoreettinen näkökulma
motivaatio
yksilölliset tulkinta- ja toimintatyylit
identiteetin ja persoonallisuuden narratiivinen tarkastelu
Älykkyys ja luovuus osana ihmisen toimintaa
älykkyyden määritelmiä
älykkyyden mittaaminen ja siihen liittyvät haasteet
perimän ja ympäristön vuorovaikutus älykkyydessä
luovuuden määritelmiä ja luovuuteen liittyviä tekijöitä
Kulttuurin ja sosiaalisen ympäristön vaikutus ihmisen toimintaan
tiedonkäsittely sosiaalisissa tilanteissa: stereotypioiden, attribuutioiden, asenteiden ja ennakkoluulojen muodostuminen
esimerkkejä sosiaalisuuden hermostollisesta perustasta
ryhmän merkitys yksilölle ja ryhmien väliset suhteet
tilannetekijöiden vaikutus yksilöön ja ryhmään
kulttuurien eri ulottuvuuksia
esimerkkejä kulttuurin vaikutuksesta ajatteluun ja käyttäytymiseen
esimerkkejä yksilöiden ja yhteisöjen toiminnasta kestävän tulevaisuuden rakentamisessa
Psykologinen tutkimus
yksilöllisten erojen tutkiminen
persoonallisuuden ja älykkyyden arviointimenetelmät
reliabiliteetti ja validiteetti
esimerkkejä kyselyjä, haastatteluja ja testejä hyödyntävistä tutkimuksista
esimerkkejä sosiaalipsykologian tutkimuksista
Arviointi: Arviointi on monipuolista ja siinä huomioidaan laaja-alainen osaaminen. Numeroarviointi.
Psykologian kertaus PS6, 1 opintopiste
Aiempien opintojaksojen aihepiirien kertaus. Ylioppilaskokeeseen valmentautuminen.
Arviointi: Suoritusmerkintä. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.