Psykologia

Psykologia aikuislukiossa

  • Ei pakollisia opintojaksoja.
  • PS6 Psykologian kertaus on yhden opintopisteen laajuinen. Muut opintojaksot ovat kahden opintopisteen laajuisia.

Lisätietoa aineenopettajalta

Toimiva ja oppiva ihminen PS1, moduuli 1, 2 opintopistettä 

Ihmisen toiminnan tarkastelu psykologian näkökulmista 

  • psyykkinen näkökulma: perustietoa tiedonkäsittelystä, motiiveista ja tunteista 

  • biologinen näkökulma: perustietoa hermoston toiminnasta ja evoluutiopsykologian lähestymistavasta 

  • sosiaalinen näkökulma: perustietoa sosialisaatiosta ja tilannetekijöistä 

  • kulttuurinen näkökulma: esimerkkejä kulttuurien eroista ja yhtäläisyyksistä 

  • tietoinen ja ei-tietoinen toiminta 

Oppiminen ja opiskelu psykologian näkökulmista 

  • psyykkinen näkökulma: ehdollistuminen, perustietoa työmuistin ja säilömuistin toiminnasta, sisäiset mallit, oppimisstrategiat, metakognitio, tavoiteorientaatiot ja pystyvyysuskomukset 

  • biologinen näkökulma: aivojen plastisuus ja unen vaikutus oppimiseen 

  • sosiaalinen ja kulttuurinen näkökulma: esimerkkejä oppimisen sosiaalisuudesta ja erilaisista oppimiskulttuureista 

Psykologinen tutkimus 

  • tieteellinen tieto ja arkitieto 

  • tieteellisen tutkimuksen prosessi 

  • otoksen ja perusjoukon merkitys tutkimuksen arvioinnissa 

  • psykologisen tutkimuksen eettiset periaatteet 

  • esimerkkejä laadullisista ja määrällisistä psykologian tutkimuksista 

Arviointi: Arviointi on monipuolista ja siinä huomioidaan laaja-alainen osaaminen. Numeroarviointi.  

 

Kehittyvä ihminen PS2, moduuli 2, 2 opintopistettä 

Hermoston kehitys psyykkisten toimintojen näkökulmasta elämänkulun aikana 

  • perimän merkitys 

  • kypsyminen ja oppiminen 

  • herkkyyskaudet 

  • plastisuuden merkitys kehityksessä 

Tunne-elämän ja vuorovaikutuksen kehitys lapsuudessa ja nuoruudessa 

  • varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhteet 

  • temperamentti 

  • minuus ja minäkäsitys 

  • tunteet, tunnetaidot ja tunteiden säätely 

  • vertaissuhteet ja sosiaaliset taidot 

Kognitiivinen kehitys lapsuudessa ja nuoruudessa 

  • kieli ja ajattelu 

  • toiminnanohjaus 

  • Identiteetin muuttuvuus elämänkulun aikana 

  • henkilökohtainen identiteetti 

  • sosiaalinen identiteetti 

  • kulttuuri-identiteetti ja etninen identiteetti 

  • sukupuoli- ja seksuaali-identiteetti, sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus 

Kehityksen yksilöllisyys ja jatkuvuus 

  • erilaisia kehityspolkuja varhaislapsuudesta aikuisuuteen 

  • vanhemmuuden ja kasvuympäristön merkitys 

Psykologinen tutkimus 

  • kaksos- ja adoptiotutkimus 

  • pitkittäis- ja poikittaistutkimus 

  • esimerkkejä havainnointia hyödyntävistä tutkimuksista 

Arviointi: Arviointi on monipuolista ja siinä huomioidaan laaja-alainen osaaminen. Numeroarviointi. 

 

Tietoa käsittelevä hminen PS3, moduuli 3, 2 opintopistettä 

Tiedonkäsittelyn yleisiä periaatteita 

  • ärsykelähtöinen ja skeemalähtöinen tiedonkäsittely 

  • tietoinen ja ei-tietoinen tiedonkäsittely 

Havaitseminen ja tarkkaavaisuus 

  • sisäiset mallit ja havaintokehä 

  • havaitseminen, perustietoa erityisesti näönvaraisesta havaitsemisesta sekä sen hermostollisesta perustasta 

  • tahaton ja tahdonalainen tarkkaavaisuus 

  • perustietoa tarkkaavaisuuden hermostollisesta perustasta 

  • esimerkkejä tarkkaavaisuushäiriöistä 

Muisti 

  • työmuistin ja säilömuistin toiminta 

  • muistin rekonstruktiivisuus ja unohtaminen 

  • perustietoa muistin hermostollisesta perustasta 

  • esimerkkejä aivoperäisistä muistihäiriöistä 

Kieli 

  • kielellisten toimintojen merkitys tiedonkäsittelyssä 

  • perustietoa kielellisten toimintojen hermostollisesta perustasta 

  • esimerkkejä aivoperäisistä kielellisistä häiriöistä 

Päätöksenteko 

  • nopea ja hidas ajattelu 

  • esimerkkejä kognitiivisista vinoumista ja heuristiikoista 

  • Aivojen rakenne ja hermostollinen toiminta 

  • hermoston ja aivojen päärakenteet 

  • hermosolun ja synapsin toiminta 

  • tiedon kulku hermoverkoissa 

  • plastisuus 

  • esimerkkejä neuropsykologisesta kuntoutuksesta 

Kognitiivisen psykologian ja neuropsykologian tutkimusmenetelmät 

  • kokeellisen tutkimuksen periaatteet 

  • esimerkkejä tapaustutkimuksista 

  • esimerkkejä aivotutkimusmenetelmiä hyödyntävistä tutkimuksista 

  • kokeellisen tutkimuksen suunnittelu 

Arviointi: Arviointi on monipuolista ja siinä huomioidaan laaja-alainen osaaminen. Numeroarviointi. 

 

Tunteet ja mielenterveys PS4, moduuli 4, 2 opintopistettä 

Tunteiden psykologia 

  • tunteiden muodostuminen: tunnereaktio ja tunnekokemus 

  • perustietoa tunteiden ja niiden säätelyn hermostollisesta perustasta 

  • tunteiden universaalisuus ja kulttuurisidonnaisuus 

  • tunteiden merkitys kognitiivista toimintaa ja sosiaalista vuorovaikutusta ohjaavina tekijöinä 

  • tunteiden säätely hyvinvoinnin osatekijänä 

Psyykkinen hyvinvointi ja psyykkisen tasapainon ylläpitäminen 

  • hallintakeinojen ja defenssien merkitys 

  • resilienssin merkitys hyvinvoinnille 

  • nukkumisen ja vuorokausirytmin merkitys psyykkiselle toiminnalle 

  • keskeiset unen laatuun vaikuttavat tekijät 

  • stressin aiheuttajia, vaikutuksia ja säätelykeinoja 

  • kriisit psyykkisen tasapainon uhkana ja niistä selviytyminen 

Mielenterveys 

  • mielenterveys käsitteenä 

  • yleisimpien mielenterveyshäiriöiden luokittelu ja tietoa niiden tyypillisistä oireista 

  • esimerkkejä mielenterveyden ongelmien ja -häiriöiden syntyä selittävistä biologisista, psyykkisistä ja sosiaalisista sekä kulttuurisista taustatekijöistä 

  • esimerkkejä mielenterveyden ongelmien ja häiriöiden biologisista ja psykososiaalisista hoitomuodoista sekä erilaisista psykoterapian toteutustavoista 

  • esimerkkejä ajankohtaisesta mielenterveyshäiriöihin liittyvästä yhteiskunnallisesta keskustelusta 

Psykologinen tutkimus 

  • ei-kokeellinen tutkimus: korrelatiivinen ja kuvaileva tutkimus 

  • esimerkkejä fysiologisia mittausmenetelmiä hyödyntävistä tutkimuksista 

Arviointi: Arviointi on monipuolista ja siinä huomioidaan laaja-alainen osaaminen. Numeroarviointi. 

 

Yksilöllinen ja yhteisöllinen ihminen PS5, moduuli 5, 2 opintopistettä 

Perimän, kulttuurin ja sosiaalisen ympäristön merkitys persoonallisuuden kehittymiseen 

  • persoonallisuuden pysyvyys ja muuttuvuus 

  • perustietoa käyttäytymisgenetiikasta 

Persoonallisuuden tarkastelu eri näkökulmista 

  • temperamentti 

  • piirreteoreettinen näkökulma 

  • motivaatio 

  • yksilölliset tulkinta- ja toimintatyylit 

  • identiteetin ja persoonallisuuden narratiivinen tarkastelu 

Älykkyys ja luovuus osana ihmisen toimintaa 

  • älykkyyden määritelmiä 

  • älykkyyden mittaaminen ja siihen liittyvät haasteet 

  • perimän ja ympäristön vuorovaikutus älykkyydessä 

  • luovuuden määritelmiä ja luovuuteen liittyviä tekijöitä 

Kulttuurin ja sosiaalisen ympäristön vaikutus ihmisen toimintaan 

  • tiedonkäsittely sosiaalisissa tilanteissa: stereotypioiden, attribuutioiden, asenteiden ja ennakkoluulojen muodostuminen 

  • esimerkkejä sosiaalisuuden hermostollisesta perustasta 

  • ryhmän merkitys yksilölle ja ryhmien väliset suhteet 

  • tilannetekijöiden vaikutus yksilöön ja ryhmään 

  • kulttuurien eri ulottuvuuksia 

  • esimerkkejä kulttuurin vaikutuksesta ajatteluun ja käyttäytymiseen 

  • esimerkkejä yksilöiden ja yhteisöjen toiminnasta kestävän tulevaisuuden rakentamisessa 

Psykologinen tutkimus 

  • yksilöllisten erojen tutkiminen 

  • persoonallisuuden ja älykkyyden arviointimenetelmät 

  • reliabiliteetti ja validiteetti 

  • esimerkkejä kyselyjä, haastatteluja ja testejä hyödyntävistä tutkimuksista 

  • esimerkkejä sosiaalipsykologian tutkimuksista 

Arviointi: Arviointi on monipuolista ja siinä huomioidaan laaja-alainen osaaminen. Numeroarviointi. 

 

Psykologian kertaus PS6, 1 opintopiste 

  • Aiempien opintojaksojen aihepiirien kertaus. Ylioppilaskokeeseen valmentautuminen. 

Arviointi: Suoritusmerkintä. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti. 

 

 

 

 

 

 

Asiasanat: