S2 – Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
Lisätietoja S2-opinnoista
- Opiskelijalle, jonka äidinkieli ei ole suomi, ruotsi tai saame, voidaan opettaa äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaine suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän mukaan. Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärä on opiskelijalle tarkoituksenmukainen, mikäli hänen suomen kielen peruskielitaidossaan on puutteita jollakin kielitaidon osa-alueella, jolloin suomen kielen taito ei anna riittäviä edellytyksiä suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän opiskeluun.
- Ylioppilastutkinnon suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -kokeeseen voi osallistua, mikäli opiskelijan äidinkieli on jokin muu kuin suomi, ruotsi tai saame ja hän on opiskellut suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän pakolliset opinnot.
- Pakollisia opintojaksoja 5 (moduuleja 7, opintopisteitä 10).
- Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opinnot suoritetaan pääsääntöisesti lähiopetuksessa.
Lisätietoa aineenopettajilta
- Anu-Mari Janhonen (lukio), anu-mari.janhonen@edu.turku.fi
- Perttu Päkkilä (lukio), perttu.pakkila@edu.turku.fi
- Anne Soininen-Saari (TUVA), anne.soininen-saari@edu.turku.fi
Tekstien tulkinta ja kirjoittaminen S21, moduuli 1, 2 opintopistettä
pitkien tekstien lukeminen, mahdollisesti myös muilla opiskelijan osaamilla kielillä: tekstin tavoitteen ja sisällön ymmärtäminen
keskeiset tekstilajit: kertovat, kuvaavat, ohjaavat, kantaa ottavat ja pohtivat tekstit sekä niiden yhdistelmät
luettavien tekstien ymmärtämisessä tarvittavat strategiat, abstraktin kielen taito, sana-, fraasi- ja käsitevaranto
kielen- ja tekstinhuoltoa
erilaisten tekstien tuottamisen prosessi yksin ja yhdessä sekä tekstien pohjalta kirjoittaminen, referointi ja kommentointi
kokonainen kaunokirjallinen teos tai tietokirja
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opintojakso arvioidaan asteikolla 4–10. Arvosana kuvaa opiskelijan aktiivisuutta ja kurssitehtävissä onnistumista. Opintojaksossa harjoitellaan monipuolisesti lukemisen, kirjoittamisen, tekstien analysoinnin ja vuorovaikutuksen tietoja ja taitoja.
Kieli- ja tekstitietoisuus sekä vuorovaikutus S22, moduulit 2 ja 7, 2 opintopistettä
Kieli- ja tekstitietoisuus
suomen kielen ominaispiirteet, vertailu opiskelijan aiemmin oppimiin ja koulussa opiskeltaviin kieliin, Suomen kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus, monikielisyys, kielellinen repertuaari, monilukutaidon käsite, erilaiset tekstit ja niissä vakiintuneet ilmaisukeinot, esimerkiksi kirjoitetun kielen rakenteet
eri kielimuodot: puhekielen ja yleiskielen sekä epävirallisen ja virallisen viestinnän erot, abstraktin ja konkreettisen kielenkäytön erot
opetuspuheen, muodollisen puheen ja luetun ymmärtämisessä tarvittavat strategiat
Vuorovaikutus 2
kuullunymmärtämis- ja kuuntelustrategiat ja -taidot, vuorovaikutustilanteiden havainnoiminen
yksilön kielellinen repertuaari, kielenkäyttötilanteiden ja kielen vaihtelu sekä puheen kielellisiä keinoja ja retoriikkaa
esiintymistaidot: puheenvuoron rakentaminen, kohdentaminen, havainnollinen esittäminen
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opintojakso arvioidaan asteikolla 4–10. Arvosana kuvaa opiskelijan aktiivisuutta ja kurssitehtävissä onnistumista. Opintojaksossa harjoitellaan monipuolisesti lukemisen, kirjoittamisen, tekstien analysoinnin ja vuorovaikutuksen tietoja ja taitoja.
Kirjoittaminen ja vuorovaikutus S23, moduulit 3 ja 6, 2 opintopistettä
Vuorovaikutus 1
oman vuorovaikutusosaamisen reflektointi, viestintärohkeus sekä harjaantuminen kuuntelevaan, tavoitteelliseen ja monipuoliseen vuorovaikutukseen
kuullun ymmärtämisen ja keskusteluun osallistumisen strategiat ja institutionaalisen vuorovaikutuksen kielelliset keinot
tekstien kirjoittaminen osana suullisia vuorovaikutustilanteita: esimerkiksi yhteisten projektien suunnitelmat, muistiinpanot monimediaisista teksteistä
verbaalinen ja nonverbaalinen viestintä
ryhmäviestinnän ilmiöt, kuten roolit, jännitteet ja koheesio
Kirjoittaminen 1
kirjoittaminen prosessina: aiheen ja aineiston valinta ja ideointi, aiheen rajaus sekä näkökulman valinta; jäsentely, muokkaaminen ja viimeistely; palautteen antaminen ja vastaanottaminen
tekstien jakaminen ja vertaisarvioinnin taidot
sidosteisuus tekstin eri tasoilla, esimerkiksi tekstin kokonaisrakenne, kappaleet, virke, sanajärjestys
asiatyylille ominaisten kielellisten rakenteiden hallinta, esimerkiksi infiniittiset rakenteet, yhdyslauseet, viittaussuhteet
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opintojakso arvioidaan asteikolla 4–10. Arvosana kuvaa opiskelijan aktiivisuutta ja kurssitehtävissä onnistumista. Opintojaksossa harjoitellaan monipuolisesti lukemisen, kirjoittamisen, tekstien analysoinnin ja vuorovaikutuksen tietoja ja taitoja.
Kirjallisuus 1 S24, moduuli 4, 2 opintopistettä
kirjallisuuden keskeisiä lajeja, ilmaisukeinoja ja analyysin käsitteitä
eläytyvää ja analyyttista kirjoittamista ja keskustelua kirjallisuuden pohjalta
kielen kuvallisuus ja kulttuurisidonnaisuus, monitulkintaisuus ja kielellä leikittely
kertomus ja kertomuksellisuus kauno- ja tietokirjallisuudessa sekä muissa teksteissä, esimerkiksi teatteriesityksissä, elokuvissa, peleissä tai muissa mediateksteissä
kokonainen kaunokirjallinen teos tai tietokirja itsenäisesti tai yhdessä luettuna
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opintojakso arvioidaan asteikolla 4–10. Arvosana kuvaa opiskelijan aktiivisuutta ja kurssitehtävissä onnistumista. Opintojaksossa harjoitellaan monipuolisesti lukemisen, kirjoittamisen, tekstien analysoinnin ja vuorovaikutuksen tietoja ja taitoja.
Tekstien tulkinta S25, moduuli 5, 2 opintopistettä
vaikuttamisen kielelliset ja audiovisuaaliset keinot, argumentoinnin tavat sekä retoriset keinot
perustelemisen harjoitteleminen suullisesti ja kirjallisesti, lähdekritiikki, tiedonhankinta ja tiedonhallinta, tekijänoikeudet
argumentoivan kielenkäytön sanastoon ja rakenteisiin perehtyminen: geneeriset ilmaukset, modaalisuuden ja affektisuuden ilmaisukeinot
kielellisten keinojen valinta, tekstilaji ja tyyli
yhteiskunnallisesti merkittävä tai ajankohtainen kokonaisteos
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opintojakso arvioidaan asteikolla 4–10. Arvosana kuvaa opiskelijan aktiivisuutta ja kurssitehtävissä onnistumista. Opintojaksossa harjoitellaan monipuolisesti lukemisen, kirjoittamisen, tekstien analysoinnin ja vuorovaikutuksen tietoja ja taitoja.
Kirjallisuus 2 S26, moduuli 8, 2 opintopistettä
Suomen kirjallisuuden vaiheet osana maailmankirjallisuutta
eri aikakausien kaunokirjallisuutta ihmiskuvan, identiteettien, maailmankuvan sekä arvo- ja aatemaailman näkökulmasta
kirjallisuuden tutkimista eri konteksteissaan: tekijän ja lajin konteksti, historiallinen ja kulttuurinen konteksti, poliittinen ja yhteiskunnallinen konteksti
merkittävä tai ajankohtainen kaunokirjallinen kokonaisteos
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opintojakso arvioidaan asteikolla 4–10. Arvosana kuvaa opiskelijan aktiivisuutta ja kurssitehtävissä onnistumista. Opintojaksossa harjoitellaan monipuolisesti lukemisen, kirjoittamisen, tekstien analysoinnin ja vuorovaikutuksen tietoja ja taitoja.
Vuorovaikutus puheviestinnässä S27, moduuli 9, 2 opintopistettä
kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojen sekä puhumisen ja esiintymisen taitojen monipuolistaminen, kielen rekisterit ja tilanteen edellyttämä kielenkäyttö
vuorovaikutuksen ja vuorovaikutusosaamisen merkitys jatko-opinnoissa, työelämässä ja yhteiskunnassa, esimerkiksi erilaisissa järjestöissä sekä muissa muodollisissa ja epämuodollisissa yhteisöissä toimiminen
dialoginen ja rakentava vuorovaikutus, vuorovaikutukseen liittyvä etiikka sekä konfliktit ja ongelmanratkaisu ryhmässä
vuorovaikutuksen kulttuuristen piirteiden ja erilaisten vuorovaikutustilanteiden ja -suhteiden sekä niihin vaikuttavien tekijöiden analysointi
mahdollisesti osallistuminen toisen asteen puheviestintätaitojen päättökokeeseen eli PUHVI-kokeeseen
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opintojakso arvioidaan asteikolla 4–10. Arvosana kuvaa opiskelijan aktiivisuutta ja kurssitehtävissä onnistumista. Opintojaksossa harjoitellaan monipuolisesti vuorovaikutuksen tietoja ja taitoja. PUHVI-kokeeseen osallistujat arvioidaan lisäksi valtakunnallisilla puheviestintätaitojen kriteereillä.
Kirjoitustaitojen syventäminen S28, moduuli 10, 2 opintopistettä
aineistopohjaisten laajojen tekstien tuottaminen ja lähteiden arviointi
omaäänisten tekstien tuottaminen
tekstin- ja kielenhuollon käytänteiden soveltaminen tekstien muokkaamisessa
luettaville ja kirjoitettaville teksteille tyypillisten kielen rakenteiden, sanaston, fraasien ja käsitteiden käyttöön harjaantuminen
ajankohtainen kaunokirjallinen teos tai tietokirja
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opintojakso arvioidaan asteikolla 4–10. Arvosana kuvaa opiskelijan aktiivisuutta ja kurssitehtävissä onnistumista. Opintojaksossa harjoitellaan monipuolisesti lukemisen, kirjoittamisen, tekstien analysoinnin ja vuorovaikutuksen tietoja ja taitoja.
Lukutaitojen syventäminen S29, moduuli 11, 2 opintopistettä
monimuotoisten asia- ja mediatekstien ja fiktiivisten tekstien tulkinta
analyysin ja tulkinnan rakentaminen sekä käsitteiden käyttö
runokokoelma tai näytelmäteksti
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opintojakso arvioidaan asteikolla 4–10. Arvosana kuvaa opiskelijan aktiivisuutta ja kurssitehtävissä onnistumista. Opintojaksossa harjoitellaan monipuolisesti lukemisen, kirjoittamisen, tekstien analysoinnin ja vuorovaikutuksen tietoja ja taitoja.