Turun kaupunki visioi Logomon alueen laajentamista länteen. Varikkoalueelle voisi sijoittaa luovan talouden toimitiloja, kongressihotellin ja asuntoja. Logomosta tulisi uuden luovan talouden bisnespuiston keskus.

Juuri valmistuneen Logomon ympärille ollaan visioimassa jo uutta. VR:n varikkorakennukset jäävät tyhjiksi loppuvuoden aikana, ja Turun kaupungin tavoitteena on herättää kulttuurihistoriallisesti arvokas, suojeltu ympäristö henkiin uusilla suunnitelmilla.

– Logomo on menestystarina, jolle haluamme ehdottomasti jatkoa. Kun VR:n varikko poistuu Turusta, meille avautuu mahdollisuus jatkaa alueen kehittämistä länteen. Laajemmin ajateltuna kaupunki haluaa kehittää ratapihaympäristöstä kokonaan uuden kaupunginosan, joka ulottuu Aninkaistensillan tulevalta matkakeskukselta Raumantielle saakka, Turun kaupungin apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen sanoo.

– Alustavia keskusteluja vapautuvasta varikkoalueesta on jo käyty VR:n kanssa. Toiveemme on käynnistää kumppanuushanke, jossa alueen käyttösuunnitelmista hiotaan konkreettisempia.

Tukea Logomon kansainvälistymiseen

Logomo on kasvanut viidessä vuodessa tunnetuksi kulttuurin, taiteen ja luovan talouden keskukseksi, joka toimii kannattavasti ilman julkista tukea. Kaupungin suunnitelmat tukevat Logomon seuraavaa tavoitetta nousta kansainvälisesti merkittäväksi taloksi.

– Tämä on meille loistava uutinen. Logomossa on vielä paljon potentiaalia omien seinien sisälläkin, mutta vahva ja monipuolinen ympäristö antaisi talolle jälleen uusia mahdollisuuksia kasvaa ja kehittyä. Logomo on ylpeä osa Turun kehittymistä juuri innovatiivisen ja elämyksellisen tekemisen tilana, Logomon toimitusjohtaja Päivi Rytsä kertoo.

Uusi alue täydentäisi Logomon tarjontaa kansainvälisten bisnes- ja viihdetapahtumien pitopaikkana. Logomon kautta Turku voi kohentaa paikkaansa kansainvälisesti kiinnostavana kulttuurin ja luovuuden kaupunkina, paikkana, jossa ideat ja ihmiset, itä ja länsi sekä taide ja bisnes kohtaavat.

Historialliset rakennukset uusiokäyttöön

Useamman hehtaarin varikkoalueella sijaitsee suojeltuja rakennuksia. Uudessa kaavassa olisi arvioitava, miten junaliikenne organisoitaisiin ja olisiko varikkoalueen rautatiet säilytettävä sellaisenaan.

– Logomon henki jatkuisi varikkoalueelle luontevasti, kun vanhoja rakennuksia otettaisiin uusiokäyttöön. Esimerkiksi upea veturitalli ansaitsisi Logomon konepajan tapaan uuden elämän. Alueella riittää tilaa myös uusille rakennuksille, Logomon hallituksen puheenjohtaja ja Hartela-Yhtiöiden hallituksen jäsen Heikki Hartela arvioi.