Turun kaupungin uusi turku.fi-verkkosivusto ja uusittu seudullinen tapahtumakalenteri on avattu. Olet juuri nyt uudessa palvelussa, joka korvaa vanhan 1.7.2015 alkaen. Turun edellinen sivustouudistus tehtiin kymmenen vuotta sitten.

Verkkopalvelu on suunniteltu ”Mobiili ensin” -periaatteella, minkä ansiosta sivusto mukautuu matkapuhelinten ja tablettitietokoneiden näytöille. Verkkopalvelussa otetaan myös ensiaskeleet sisältöjen suodattamisessa eri kohderyhmille, tai vaikkapa käyttäjän sijaintiin perustuen.

Visuaalisuudella ja elämyksellisyydellä on aiempaa suurempi rooli. Suomen suosituimpana some-kaupunkina Turku haluaa pitää sosiaalisen median kanavat, kuten Facebook, Twitter ja Instagram, hyvin esillä.

Keskeneräisyyttä löytyy vielä

Verkkopalvelu-uudistus on ollut kaupungille ja sen toimialojen sisällöntuottajille valtava, yli vuoden kestänyt urakka. Suurin rupeama on nyt takana, mutta työtä riittää kesälomakauden jälkeenkin paljon. Esimerkiksi ruotsin- ja englanninkielisissä sisällöissä on vielä puutteita. Lisäksi käyttöliittymän estettömyydessä, kuten tekstien ja linkkien kontrasteissa, on vielä parannettavaa. Ne saadaan kuitenkin kuntoon vielä heinäkuun aikana.

Syksyn kuluessa on luvassa muun muassa uutisarkiston rakentaminen sekä uuden palvelukartan ja Fölin reittioppaan liittäminen osaksi verkkopalvelua. Vielä kesän aikana parannetaan yhteystietojen löydettävyyttä. Tapahtumakalenterissakin on edessä pieniä korjauksia käytettävyyteen ja tapahtumien syöttämiseen liittyen.

Loppuvuoden aikana rakennetaan toiminnallisuuksia, joiden avulla käyttäjä voi räätälöidä sivustoa itselleen sopivaksi. Myös digitaalisia asiointipalveluja ja verkkokauppatoimintoja kehitetään syksyn aikana, minkä jälkeen nekin saadaan saumattomaksi osaksi turku.fi-kokonaisuutta.

Käyttäjien palautteella on valtava merkitys ja se ohjaa meidän tulevaa työtämme.

Päivi Saalasto

– Pienestä keskeneräisyydestä huolimatta päätimme julkistaa uuden verkkopalvelun ja kalenterin nyt, koska verkkoliikenne on lomakaudella vähäisempää kuin esimerkiksi syksyllä koulujen ja päiväkotikauden alkaessa. Lisäksi saamme asiakkailta hyvissä ajoin palautetta, kun he käyttävät palvelua arkisissa askareissaan. Käyttäjien palautteella on valtava merkitys ja se ohjaa meidän tulevaa työtämme, kertoo verkkopalvelu-uudistuksesta vastanneen DriveTurku-hankkeen ohjelmajohtaja Päivi Saalasto.

Turku.fi-sivuston ja tapahtumakalenterin kuukausittaiset kävijämäärät lasketaan sadoissa tuhansissa ja yksittäiset sivulataukset miljoonissa. Kesäkaudella luvut pienenevät jonkin verran varsinkin turku.fi-sivustolla.

Turulla kovat tavoitteet

Nyt tehty verkkopalvelu-uudistus on Turun kaupungille iso askel matkalla julkishallinnon digitaalisten palveluiden edelläkävijäksi – jopa maailmanlaajuisesti.

– Tavoitteemme ovat todella korkealla, kun haluamme tarjota asukkaillemme ja muille asiakkaille ensiluokkaisia välineitä sekä palveluiden että informaation löytämiseen rakkaasta kaupungistamme. Turku.fi-verkkopalvelu on kaupungille erittäin tärkeä ja nopea viestintäkanava yhdessä sosiaalisen median kanssa, ja tulemme satsaamaan sen kehittämiseen ja monipuolisuuteen paljon tulevina vuosina, kertoo Turun kaupungin viestintäjohtaja Saara Malila.

Haluamme tarjota asukkaillemme ja muille asiakkaille ensiluokkaisia välineitä sekä palveluiden että informaation löytämiseen rakkaasta kaupungistamme.

Saara Malila

Verkkopalvelut on toteutettu ketterän kehityksen scrum-mallilla ja maksuttomalla avoimen lähdekoodin Drupal 7 -järjestelmällä. Uudistuksessa on siis ostettu työtä ja osaamista, ei itse järjestelmää. Kaupungin henkilökunnan verkkoviestintä- ja järjestelmäkoulutukset on järjestetty pääosin omin voimin.

Positiivista palautetta tullut paljon

Uuden turku.fi-sivuston ja tapahtumakalenterin keskeneräiset kehitysversiot avattiin yleisölle kesäkuun alussa. Käyttäjiltä on pyydetty verkossa palautetta eri tavoilla, ja jo yli 700 henkilöä on käynyt kertomassa palveluista oman mielipiteensä.

– Suuri kiitos kaikille tähän mennessä palautetta antaneille. Ylivoimaisesti suurin osa palautteista on ollut positiivista, mikä kertoo siitä, että olemme olleet uudistuksissa oikeilla jäljillä. Erityisesti on kiitelty rakenteen ja navigaation selkeyttä, asioiden löydettävyyttä sekä näyttävää visuaalisuutta. Myös hyviä kehitysehdotuksia on tullut runsaasti, ohjelmajohtaja Päivi Saalasto iloitsee.

Palautetta voi edelleen antaa verkkopalvelusta löytyvien palauteikkunoiden kautta tai suoraan kaupungin Paikalla-palautepalveluun. Kaikki palautteet käydään tarkasti läpi, ja ne ovat olennaisessa roolissa kun Turku kehittää verkkopalveluistaan entistä parempia.

 

Asiasanat: