Turun kaupunki on uudistanut asukaslehtensä Turkupostin. Uudistettu lehti jaetaan 118 000 kotitalouteen, yritykseen ja kolmannen sektorin toimijalle viikon 35 aikana. Lehden painosmäärä on pysynyt samana, mutta lähes kaikki muu on uusittu.

Turkupostin tärkeimpänä tavoitteena on edelleenkin kertoa asukkaille kaupungin palveluista ja suunnitelmista. Lehti kokoaa kaupungin annin niin juttuina, kuvina kuin menovinkkeinä. Turkuposti ilmestyy neljä kertaa vuodessa ja jaetaan jokaiseen turkulaistalouteen ilmaiseksi.

– Turkupostin uudistaminen on yksi askel kaupungin viestinnän ja markkinoinnin kehittämisessä. Kaupungin ilme uudistettiin nykyaikaiseksi ja yhtenäiseksi viime keväänä, verkkosivuja kehitetään jatkuvasti ja nyt oli aika tarttua Turkupostiin – etenkin, kun lehti viettää 10-vuotisjuhlavuottaan, kertoo Turun viestintäjohtaja Saara Malila.

Uudistuksessa lehden ulkoasu on muuttunut vastaamaan kaupungin uutta ilmettä: erityisesti huomiota on kiinnitetty värimaailmaan, typografiaan sekä valokuvien ja grafiikan käyttöön.

Sisällöllisesti juttujen painopiste on muutettu entistä asukaslähtöisemmäksi. Kaupungin palveluista kerrotaan yhtä laajasti kuin ennenkin, mutta kootummin, tiiviimmin ja entistä enemmän asukkaiden, yritysten ja sidosryhmien kautta.

– Turkuposti on turkulaisten yhteinen äänitorvi: tarjoamme tietoa kaikille lapsista senioreihin, keskustasta lähiöihin, sukupuoleen ja kansallisuuteen katsomatta. Turkupostissa on runsaasti sellaista tietoa, mitä vain kaupungin oma lehti pystyy tarjoamaan, Turkupostin päätoimittaja Hannu Waher kertoo.

Turkupostissa on runsaasti sellaista tietoa, mitä vain kaupungin oma lehti pystyy tarjoamaan

Päätoimittaja Hannu Waher

Lehti panostaa monikanavaisuuteen

Turkuposti on kaupungissa erittäin luettu ja pidetty lehti. Tuoreimman lukijatutkimuksen mukaan (Taloustutkimus 2014) 84 prosenttia pitää lehteä luotettavana, 82 prosenttia tärkeänä tietolähteenä kotikaupungin asioista ja 68 prosentin mielestä Turkuposti innostaa osallistumaan tapahtumiin ja toimintaan.

Turkupostin uudistamisessa on panostettu voimakkaasti myös monikanavaisuuteen. Lehden sisältö ja arkisto löytyvät myös Turun verkkosivuilta www.turku.fi/Turkuposti, sitä jaetaan kaupungin sosiaalisen median kanavissa sekä lehdessä ohjataan systemaattisesti hakemaan verkosta lisätietoa kaupungin palveluista.

– Lupaamme tehdä jatkossakin kaikkien turkulaisten arkea koskevaa uutisointia ja esitellä kaupungin monipuolista palvelutarjontaa niin Turkupostissa kuin muissakin kaupungin välineissä, viestintäjohtaja Saara Malila sanoo.

Turkuposti on uudistettu yhteistyössä mainostoimisto Zeeland Familyn kanssa. Uudistuksesta voi lähettää palautetta osoitteeseen turkuposti@turku.fi tai kaupungin palautepalveluun turku.fi/paikalla.

Asiasanat: