Turun telakan toimitusjohtaja Jan Meyer saapuu työhuoneeseensa kypärä päässä ja yllään samanlainen työtakki, jota telakan sadat työntekijät käyttävät. Alta paljastuvat kauluspaita ja pikkutakki. Tilanne kertoo jotain olennaista Meyerin suhtautumisesta telakkaan ja omaan työhönsä: kaikki tekevät töitä yhdessä.

Turun telakan toimitusjohtaja Jan Meyer saapuu työhuoneeseensa kypärä päässä ja yllään samanlainen työtakki, jota telakan sadat työntekijät käyttävät. Alta paljastuvat kauluspaita ja pikkutakki. Tilanne kertoo jotain olennaista Meyerin suhtautumisesta telakkaan ja omaan työhönsä: kaikki tekevät töitä yhdessä.

 

Kun saksalainen Meyerin laivanrakentajaperhe osti konkurssin partaalla keikkuneen Turun telakan korealaiselta STX:lta viime vuonna, alkoi tilauskirja täyttyä ripeää vauhtia. Nyt Turussa on rakenteilla tai tilauksessa seitsemän laivaa ja työtä riittää nykyisellä tilauskannalla vuoteen 2020 asti.
– Täytyy myöntää, että emme osanneet odottaa aivan näin rivakkaa alkua, toimitusjohtaja Jan Meyer sanoo.

 

Luottamuksen palautus onnistui

Meyer korostaa luottamuksen merkitystä telakka-alalla. Kansainvälisesti korkealuokkaisia risteilyaluksia valmistavia telakoita on maailmassa vain kourallinen ja piirit ovat pienet. Uuden omistajan ensivaiheen tärkein tehtävä oli asiakkaiden ja rahoittajien luottamuksen palauttaminen.

Meyer Turulle tuo hetki koitti viime toukokuussa, jolloin lähes 300 metrinen matkustaja-alus Mein Shiff 4 luovutettiin telakalta. Se oli ensimmäinen Meyerin omistajuuden aikana Turussa valmistunut alus. Luovutuspäivä oli tärkeä telakan tulevaisuuden kannalta, mutta myös Meyerille henkilökohtaisesti.
– Se oli signaali siitä, että pystymme pitämään lupauksemme. Toimitamme aluksen laatuvaatimuksen täyttävänä ja sovittuna ajankohtana.

Telakan menestys on merkittävää koko Lounais-Suomen alueelle. Samalla ovat kasvaneet odotukset telakkaa kohtaan työpaikkojen ja hyvinvoinnin tuojana. Meyer tiedostaa vastuun.
– Toisaalta pitää muistaa, että viemme asioita eteenpäin isona tiimiä, johon kuuluvat keskeisesti alihankkijat.

Meyer pitääkin yhtenä Turun telakan keskeisimpänä vahvuutena suurta yhteistyöverkostoa alihankkijayritysten kanssa.
– Koska toimimme kapealla erikoisalueella, näemme alihankkijamme aina uudelleen ja uudelleen. Siitä syntyy kiinteä yhteistyösuhde, jota ei välttämättä tapaa muilla teollisuusaloilla.

Meyer kiittelee yhteistyötä myös Turun kaupungin kanssa. Erityisesti hän nostaa esiin Blue Industry Park -teollisuuspuistohankeen, joka pyrkii parantamaan alihankkijayritysten edellytyksiä toimia alueella.

CEO Jan Meyer, photo by Jussi Vierimaa

Laivanrakentajien sukua

Euroopassa on jäljellä kahdenlaisia telakoita: niitä omistavat joko valtiot tai perheet. Meyerin telakka kuuluu jälkimmäiseen
– Me olemme perheyritys, olemme laivanrakentajia. Siksi telakoiden pyörittäminen on meille henkilökohtaista ja välitämme aidosti siitä, mitä telakoillamme tapahtuu

Turun telakkaa ei ole aiempien omistajien aikana merkittävästi modernisoitu eikä kehitetty. Laskua menneisyydestä on pakko alkaa maksamaan ripeästi, mikäli telakan halutaan olevan kilpailukykyinen myös vuoden 2020 jälkeen. Meyer ei halua paljoakaan avata salaisuuden verhoa tulevaisuuden suhteen, mutta muutoksen merkit ovat ilmassa.
– Olemme keskustelemassa melko laajasta investointisuunnitelmasta. Emme voi vielä paljastaa yksityiskohtia, koska rahoitusjärjestelyt ovat kesken, mutta uskon että teemme ensimmäiset päätökset vielä tämän vuoden aikana.

Telakka tekee Meyerin mukaan tänä vuonna nollatuloksen. Se on hyvä uutinen, sillä aiempina vuosina Pansiossa on kynnetty syvällä miinuksen puolella. Toimitusjohtaja korostaa alan taloussuunnittelun pitkäjänteisyyttä. Laivan tekeminen on pitkä prosessi, ja erityisesti risteilyalus on monimutkainen tuote. Tilauksesta kuluu noin kolme vuotta laivan luovutukseen.
– Pikavoittoja hakevat telakat ovat kaatuneet yksi toisensa jälkeen. Pyrimme olemaan kilpailukykyisiä myös jatkossa ja sen vuoksi fokuksemme on koko ajan nykyhetkeä kauempana. Me olemme tulleet Turkuun pysyvästi.

Teksti: Hannu Waher
Kuvat: Jussi Vierimaa