Omapalveluun kirjautuminen
Omapalvelu-järjestelmään kirjaudutaan joko
- henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksella tai
- mobiilivarmenteella.
Kirjautumisen jälkeen toimeentulotukea tarvitseva uusi asiakas täyttää palvelussa toimeentulotukihakemuksen. Aiemmin toimeentulotukea hakeneet täyttävät jatkohakemuksen.
Sähköiseen hakemukseen liitetään samat liitteet kuin paperihakemukseenkin.
Päätökset ja maksut löytyvät järjestelmästä
Kun kirjautumisen jälkeen järjestelmässä valitsee asiointikanavaksi Omapalvelun, toimeentulotuen päätökset, laskelmat sekä lisäselvityspyynnöt voi saada jatkossa tiedoksi sähköisesti. Järjestelmästä on tarkistettava, että yhteystiedot ovat ajan tasalla.
Lisäksi palvelussa voi vastata hakemuksen mahdolliseen lisäselvityspyyntöön. Omapalveluun saapuneista asiakirjoista saa viestin matkapuhelimeen tai sähköpostiin.
Toimeentulotukea voi edelleen hakea myös paperihakemuksella. Postitse lähetettyjen hakemusten sisältö ei näy palvelussa, mutta hakemuksen käsittelyn etenemistä voi sieltä seurata. Mikäli järjestelmässä ei ole valittu asiointikanavaksi Omapalvelua, lähetetään asiakirjat postitse kotiin kuten ennenkin.
Ruotsinkielinen toimeentulotukea hakeva saa palvelun käyttöönsä omalla kielellään, kun hän merkitsee järjestelmässä asiointikielekseen ruotsin. Tämän jälkeen asiakas voi täyttää esimerkiksi ruotsinkielisen hakemuksen ja saada päätökset ruotsin kielellä. Lisäselvityspyyntö ei ole vielä käytettävissä ruotsinkielisenä.
Perustoimeentulotuki siirtyy Kelaan vuoden 2017 alussa
Kunnat myöntävät uudistuksen jälkeenkin täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea, joita myönnetään harkinnan jälkeen yllättäviin ja erityisiin menoihin.
Lisätiedot:
Omapalvelu-järjestelmässä voi myös hakea vammaispalvelulain mukaista vaikeavammaisten kuljetuspalvelua.