Varsinais-Suomen omat sote- ja maakuntauudistuksen viestintäkanavat julkistettiin 25. lokakuuta yhteisellä ydinviestillä Kimpassa - Allihopa. Kokonaisuuteen kuuluvat verkkosivut, Facebook- ja Twitter-sivustot sekä oma YouTube -kanava, jossa viestitään videoiden kautta. Ensimmäisessä videoblogissa keskustelevat Varsinais-Suomen muutosjohtajat Laura Leppänen ja Antti Parpo.
- Haluamme kertoa varsinaissuomalaisille uudistuksesta alueemme näkökulmasta, ymmärrettävästi ja oikeaan aikaan. Muutosviestintään kuuluu vuorovaikutus sekä se, että myös keskeneräisistä asioista ja valmistelusta kerrotaan avoimesti, kertoo viestintävastaava Jessica Ålgars-Åkerholm Varsinais-Suomen liitosta.
Kimpassa - Allihopa korostaa yhdessä tekemistä, kaksikielisyyttä ja ihmisläheistä kerrontaa. Visuaalisen ilmeen on suunnitellut Varsinais-Suomen liiton graafinen suunnittelija Antti Vaalikivi.
Kaksikieliset ja merellisen raikkaat
Kaksikieliset verkkosivut kimpassa-allihopa.fi ovat merellisen raikkaat. Nettisivuilta löytää ajankohtaiset tapahtumat aikajanalla sekä alatyöryhmien aineistot.
Varsinais-Suomessa sote- ja maakuntauudistus koskettaa noin 22 000 työntekijää. Valtaosa heistä työskentelee sote-sektorilla.
- Sisäinen viestintä on erittäin tärkeää, jotta henkilökunta tietää mitä on tekeillä, huomauttaa Arto Salo Turun kaupungin hyvinvointitoimialan viestinnästä. Salo muistuttaa, että henkilöstö on uudistuksen valmistelussa ja toteuttamisessa tärkeässä roolissa.
Sote- ja maakuntauudistuksen vaikutukset Varsinais-Suomeen ovat laajat ja uudistus tulee muuttamaan kuntalaisten palveluja merkittävästi. Viestintä on olennainen osa Suomen historian suurinta julkishallinnon uudistusta - sekä kansalaisten että henkilökunnan on saatava tietoa siitä, mitä tapahtuu.
Kimpassa - Allihopa -viestintäkanavat:
- www.kimpassa-allihopa.fi
- www.facebook.com/kimpassaallihopa
- Youtube (Kimpassa - Allihopa)
- Twitter: @Kimpassa2019