Turun kaupunki järjesti syys-lokakuun vaihteessa Palveleva Turku 2016 -kilpailun, jossa kaupunkilaiset äänestivät kaupungin parhaasta uudesta tai uudistetusta palvelusta. Kilpailun voittajaksi äänestettiin Meidän perhe – yhteinen TeKo.

Palveleva Turku

  • Palveleva Turku -kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2012.
  • Kilpailun tavoitteena on kannustaa kaupungin työntekijöitä jatkuvasti parempaan palveluun ja toiminnan tehostamiseen ideoimalla uudistuksia.
  • Kilpailun avulla esitellään kaupunkilaisille kiinnostavia Turun kaupungin palveluita ja palvelu-uudistuksia.
  • www.turku.fi/palvelevaturku

Mäntymäen perhekeskuksessa aloitti 2015 Tehostetun kotiinpäin tehtävän työn osasto. Kolmen kuukauden työskentelyssä painottuu kotona koko perheen kanssa toimiminen. Perhe asuu perhekeskuksessa viikon, jolloin vanhemmat saavat malleja ja tietoa helpottamaan perheen arkea. Yhdessä keskitymme vanhemmuuden vahvistamiseen ja koko perheen hyvinvoinnin lisäämiseen.

Meidän perheen työryhmä kertoo asiakkaan olevan tiiviisti mukana suunnittelemassa työskentelyä ja itse aktiivisesti mukana kaikissa perhettään koskevissa asioissa. Juuri asiakaslähtöisen ja osallistavan työtavan uskotaan olevan avain kilpailun voittoon.

– Asiaan on saattanut vaikuttaa, että palvelussamme lastensuojelu muuttuu enemmän asiakaslähtöiseksi, perheen hyvinvoinnin vahvistamiseksi. Lastensuojelu nähdään usein "peikkona" ja meillä ajatuksena on vahvasti perheen rinnalla kulkeminen tasavertaisena kumppanina yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.  Työskentely räätälöidään yksilöllisesti jokaisen perheen tarpeiden mukaan, Mäntymäen perhekeskuksen vastaava hoitaja Marjut Saarela kertoo.

Jatkossa Meidän perheen työskentelyssä ajatuksena on entisestään vahvistaa asiakkaan osallisuutta ja koko perheen kanssa työskentelyä sekä asiakkaan mahdollisuutta alusta lähtien kehittää palveluita koko Mäntymäen perhekeskuksessa.

– Asiakkaita esimerkiksi otetaan mukaan palveluista kertovan esitteen ja nettisivujen kehittämiseen sekä työryhmän kehittämispäiviin ja mahdollisesti uusien työntekijöiden rekrytointiin.  Ideana on asiakkaan kokemuksen muuttaminen lastensuojelusta siten, että hän tuntee sen olevan kunnioittavaa rinnalla kulkemista, yhdessä tekemistä, asiakkaan oman asiantuntijuuden nostamista niin, että jokaisen perheenjäsenen ääni tulee kuulluksi.

Turun paras palvelu-uudistus palkittiin viidettä kertaa

Muut kilpailussa ehdolla olleet palvelu-uudistukset olivat liikkuva nuorisotila Nuokkaribiili, Omapalvelu – toimeentulotuen sähköinen asiointi, Turku.fi ja Turun lasten ja nuorten poliklinikan diabetestiimi.

Kilpailussa annettiin ääniä 864 ja voittaja sai annetuista äänistä 251. 

Asiasanat: