Turun kaupunki on julkaissut tutkimuskatsaukseen, jossa pohditaan, voiko yhteiskuntavastuullisuus toimia vetovoimatekijänä, jonka varaan rakentaa kaupungin brändiä. Yhteiskuntavastuu kattaa ympäristö-, taloudellisen ja sosiaalisen vastuun.

Turun kaupunkitutkimusohjelma

Kaupunkitutkimusohjelma on Turun kaupungin ja yliopistojen yhteinen tutkimusohjelma, jossa tehdään kaupunkikehitystä koskevaa monitieteistä akateemista tutkimusta. Ohjelman tavoitteena on edistää kaupunkitutkimusta, tarjota työkaluja kaupungin päätöksentekoon ja kehittää yliopistojen ja kaupunginjohdon välistä tiedonvaihtoa. Yhteinen tutkimusohjelma on kansainvälisesti uraauurtava yhteistyömalli.

www.turku.fi/kaupunkitutkimus

Yritysten keskuudessa yhteiskuntavastuullisuuden (engl. Corporate Social Responsibility) avulla saavutetut maine- ja liiketoimintaedut ovat synnyttäneet kiinnostusta myös julkisissa organisaatioissa, joille yhteiskuntavastuu on toiminnan ytimessä, sanoo katsauksen kirjoittaja, dosentti Ulla Hakala Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Hakalan mukaan Turun kaupunkistrategiaan yhteiskuntavastuullista ajattelua on jo sisäänrakennettu. Strategian mukaan Turun elinvoiman ja kasvun tulee rakentua ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävälle pohjalle. Tavoitteena on, että ”Turku tekee hyvää” asukkaidensa hyvinvoinnille ja elinkeinoelämän kilpailukyvylle.

Vastuullisuuden toiminnallistaminen onnistuu vain, jos vastuullisuus on integroitu kaupunkiorganisaation ja sen sidosryhmien kaikkeen toimintaan, ja se tuottaa ns. jaettua arvoa, eli toimenpiteet hyödyttävät eri osapuolia. Kaupunki voi vaikuttaa sidosryhmien vastuullisuuskäyttäytymisen edellytyksiin, mutta myös jokainen niistä kantaa osansa vastuusta. Sen toteutuminen edellyttää aktiivista vuoropuhelua ja viestintää.

Ulla Hakala: Yhteiskuntavastuullisuus kaupunkibrändin ytimenä?
Turun kaupunkitutkimusohjelman Tutkimuskatsauksia 1/2016. 8 s.