Salolaisen Tommi Tuomisen jokapäiväinen työmatka Salosta Turkuun vaikuttaa olevan vaivan väärtti. Tuominen tuntee olevansa elementissään uudessa perusopetuksen palvelualuejohtajan virassaan. Joukkuepelaajaksi itseään luonnehtiva tuore palvelualuejohtaja haluaa olla tekemässä positiivista pedagogiikkaa ja korostaa yhdessä tekemisen hyötyjä.

Perusopetuksen pitkäaikainen palvelualuejohtaja Outi Rinne jäi eläkkeelle marraskuun alussa. Rinteen seuraajaksi valittu kasvatustieteiden maisteri Tommi Tuominen (53) palasi Turkuun ikään kuin juurilleen lähes parinkymmenen Salossa ja Espoossa vietetyn vuoden jälkeen. Tuomisella on pitkä virkamiestausta monipuolisissa hallintotehtävissä, mutta Turusta alkoi hänen opettajauransa vuonna 1990.

– Kulkeuduin Turusta hallintotöihin Salon kaupungille, jossa toimin koulutuspäällikkönä kymmenisen vuotta, minkä jälkeen tarjoutui mahdollisuus hakea monikuntaliiton pääsihteerin tehtäviä. Kymmenen kunnan kuntaliitoksen valmistelussa, toimeenpanossa ja tiedottamistehtävissä vierähti puolitoista vuotta. Se oli vauhdikasta, monipuolista ja opettavaista aikaa. Sen jälkeen uuteen kaupunkiin muodostettiin uusi organisaatio, ja jatkoin perusopetuksen opetustoimen johtajana. Viiden Salon vuoden jälkeen siirryin Espooseen suomenkielisen opetushallinnon aluepäälliköksi, Tommi Tuominen muistelee.

Koulumaailma on jatkuvassa muutoksessa. Tuomisen uran aikana opetussuunnitelma on muuttunut parikin kertaa, laitekanta uusiutuu koko ajan, tietotekninen ympäristö monipuolistuu ja pedagogiset näkemykset kehittyvät.

– Oppilaan oma rooli korostuu aikaisempaa enemmän, opettajuus on muuttunut siihen suuntaan, että ei niinkään siirretä tietoa, vaan nimenomaan tuetaan oppilaan omaa tiedonhankintaa. Silti on paljon myös sellaisia lainalaisuuksia, jotka oppimisessa pysyvät. Sekin pitää muistaa muutoskeskustelun keskellä. Ihmiset eivät ole kokonaan muuttuneet eivätkä ihan kaikki asiat oppimisprosessissakaan ole menneet ylösalaisin, Tuominen miettii.

Suuret haasteet odottavat

Takaisin Turkuun Tuomista houkutteli urakehityksellisesti mielekäs tehtävä, halu oppia uutta sekä tuttu kaupunki. Runsas kuukausi on vierähtänyt tutustuessa kouluihin ja turkulaiseen toimintakulttuuriin. Tuomisen mielestä Turussa on erittäin vahva identiteetti, hyvä avoin meininki ja keskustelukulttuuri.

– Olen nyt vieraillut noin 25 koulussa ja käynyt monipuoliset keskustelut rehtoreiden kanssa. Vastaanotto on ollut erittäin aktiivista ja opettavaista. Minulle on muodostunut hyvin positiivinen kuva - meillä on hyviä kouluyksikköjä, joilla on kaikki edellytykset menestyä. Neljän viikon aikana olen saanut mahdollisuuden keskustella myös henkilöstöjohtajan, kaupunginjohtajan ja valtuuston puheenjohtajan kanssa, mitä ei esimerkiksi Espoon vuosina tapahtunut lainkaan. Olen ihan Pro-Turku tässä vaiheessa jo, ja mielestäni tehnyt erinomaisen valinnan hakiessani Turkuun ja vieläpä onnistunut tullessani valituksi tänne, Tuominen iloitsee.

Miten pidetään asiakkaat, oppilaat ja heidän vanhempansa, tyytyväisinä, kun koulumaailman realiteetit, resurssipula ja tilakysymykset, painavat päälle? Työn haasteet eivät yllättäneet kokenutta virkamiestä.

– Kaupunki kasvaa, ja oppilasmäärä kasvaa. Siinä suhteessa meillä on sanoisiko, myönteistä haastetta. Tilojen riittävyyteen täytyy koko ajan varautua. Meillä on siis samaan aikaan käynnissä uudisrakentamista ja saneerauskohteita. Tämä on monissa kehittyvissä kaupungeissa tuttua.

Johtaminen on joukkuepelaamista

Tuominen tuo esille sitä, että keskeistä on arvostava vuorovaikutus joka tasolla ja tehtävässä. Hyvä työilmapiiri ja samalla myös työhyvinvointi voi toisinaan koostua pienistäkin asioista. Vaikkapa hyvän huomenen toivotuksesta. Hän luonnehtii itseään kaupunkistrategiaa toteuttavaksi ja kehitysmyönteiseksi johtajaksi, joka haluaa saada joukot mukaan muutokseen.

– Haluan korostaa yhdessä tekemisen hyötyjä. Strategisen työn vahvistaminen kouluympäristössä ja siihen sitoutuminen ja osallistuminen on yksi tulevan lukuvuoden painopisteistä. Olen kokenut tärkeäksi sen, että uuden opetussuunnitelman myötä on syntynyt keskustelua toimintakulttuurin uudistumisesta koulussa. Se on mielestäni hyvin kiehtova mahdollisuus, jota haluan viedä eteenpäin. Positiivinen pedagogiikka, vahvuuspedagogiikka tunnetaan täällä Turussakin. Tieto- ja viestintäteknologian tukema oppiminen ovat myös vahvasti ajassa, Tuominen miettii.

– Koen työni palvelutehtävänä. Haluaisin nähdä itseni helposti lähestyttävänä, vuorovaikuttavana ja olennaiseen keskittyvänä. Huoneeni 427A ovi on aina auki, Tuominen vinkkaa.

teksti / Satu Hatakka
kuva / Nanna Madetoja

Asiasanat: