Food & Fun Turku -festivaali on nostettu 14 suomalaisen ruokamatkailutuotteen joukkoon osaksi Hungry for Finland -kärkituotepakettia. Tuotteet valittiin 45 ehdokkaan joukosta. Nyt valittuja tuotteita markkinoidaan kansainvälisille markkinoille.

– Kärkituotteeksi pääsy on meille iso asia, Suomessa on huikeita ruokamatkailutuotteita ja tuntuu että vuosi vuodelta tarjonta paranee. On kunnia päästä festivaalilla 14 parhaan tuotteen joukkoon sekä Kipinällä kymmenen hyvän tuotteen joukkoon, tapahtumaa neljättä vuotta Turussa tuottava Jouni Kuru kertoo.

– Avain toiminnassamme on yhteistyö hyvien toimijoiden sekä taitavien ammattilaisten kanssa, Suomessa ja ulkomailla. Ei näitä juttuja pysty kukaan tekemään yksin ja hyvin, kiitos siis kuuluu kumppaneillemme.

Suomessa on huikeita ruokamatkailutuotteita.

Jouni Kuru

Viime vuonna yli 8 000 vierailijaa keränneestä tapahutumasta on muodostunut yksi saariston ruokasyksyn suurimmista ravintola- ja ruokafestivaaleista. Food & Fun sai nyt kärkituotestatuksen ja se on myös yksi virallisista Suomi 100 -juhlavuoden tapahtumista. Arviointikriteereinä olivat Visit Finlandin kansainvälistymiskriteerit esimerkiksi asiakaslähtöisyys, laatu, saavutettavuus, saatavuus, kielitaito, autenttisuus ja vetovoimaisuus, turvallisuus sekä kestävyys.

Niin sanottuun Hyvä tuote -kategoriaan Turun alueelta pääsivät Kustavin Kipinä, ravintola Kaskis ja ravintola Smör sekä Neitsytperunafestivaali.

Food & Fun Turku sai kunniamaininnan Hungry for Finland kilpailussa 2015 ja Hungry for Finland kilpailu toteutetaan uudestaan tänä vuonna. Kilpailun toteuttajia ovat maa- ja metsätalousministeriö, Visit Finland (Finpro) ja MTK. Kilpailua koordinoi Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Hungry for Finland -kansallinen ruokamatkailukilpailu on osa virallista Suomi 100 -ohjelmaa.