Kansainvälinen SHIFT-businessfestivaali järjestetään 31.5.–1.6.2017 Turun linnassa. Turun kaupunki ja Suomen ensimmäinen bisnesfestivaali tekevät tiivistä yhteistyötä. Tapahtuman after party pidetään 31.5. Kakolassa.

Mikä SHIFT?

  • SHIFT on kasvuyrittäjyyteen keskittynyt festivaali, joka järjestetään Turussa 31.5.–1.6.2017.
  • Tapahtumapaikkana on Turun linna.
  • Ohjelmassa on keskustelua, ideointia, puheita ja verkostoitumista.
  • Turun kaupunki on mukana järjestämässä businessfestivaalia.
  • SHIFT järjestetään nyt toista kertaa.

shift.fi

Toista kertaa järjestettävä SHIFT tuo kesäiseen Turun linnaan suuren joukon kasvuyrityksiä, sijoittajia, vaikuttajia sekä muita yritysmaailmasta kiinnostuneita. Turun kaupungin ja tapahtuman yhteistyö näkyy niin bisnesfestivaalin markkinoinnissa ja viestinnässä kuin tapahtuman ohjelmassa.

Viime vuodesta tapahtuma on kansainvälistynyt, kasvanut ja kehittynyt. Viime vuonna festivaaleille osallistui 1 000 yrittäjää, sijoittajaa ja muita yritysmaailmasta innostuneita. Nyt osallistujamäärän odotetaan tuplaantuvan.

– Suomi ja Turku tarvitsevat SHIFTin kaltaisia businessfestivaaleja, joissa ideat ja ihmiset kohtaavat. SHIFT on sekä puhujien että vierailijoiden osalta ylittänyt kansainvälisen kynnyksen, mikä ei ole koskaan helppoa. SHIFTin porukka on tehnyt innostavaa työtä, sanoo Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell.

SHIFT on sekä puhujien että vierailijoiden osalta ylittänyt kansainvälisen kynnyksen, mikä ei ole koskaan helppoa.

Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell

SHIFT sai alkunsa tapahtumatarpeesta

SHIFTin juuret ovat vuodessa 2015, jolloin tapahtuma perustettiin vastauksena kysynnälle. Turun talousalueen nuorkauppakamarit halusivat keskuskaupunkiin erilaista, aidosti kansainvälistä sekä riittävän suurta, yrityksille suunnattua tapahtumaa.

– SHIFT on syntynyt tarpeesta tehdä asioita toisin – tänä vuonna entistäkin osallistavampi ohjelma mahdollistaa yksilön ja sen myötä myös organisaation osaamisen kehittymisen tehokkaammin kuin pelkän passiivisen kuuntelun myötä. Kävijät saavat mahdollisuuden sekä aidosti vaikuttaa tulevaisuuden ratkaisuihin, että oppia suoraan muilta, kertoo SHIFTin hallituksen puheenjohtaja Joonas Suominen.

Lyhyessä ajassa SHIFT on kasvanut nopeasti. Festivaali houkuttelee tänä vuonna entistä enemmän niin yrityksiä kuin osallistujia. Tapahtuma tuotetaan edelleen pääosin vapaaehtoisvoimin, ja tänä vuonna myös vapaaehtoisten määrä on kaksinkertaistunut.

– Nuorkauppakamarien käynnistämä SHIFT on kokonaan uudentyyppinen hanke, koska se kokoaa yhteen julkisen sektorin toimijat, elinkeinoelämän järjestöt, yritykset, kaupunkilaiset ja vapaaehtoiset. Onneksi eri osapuolilla oli rohkeutta lähteä meitä tukemaan, sanoo Aurajoen Nuorkauppakamarin puheenjohtaja Urho Blom.

Nuorkauppakamarien käynnistämä SHIFT on kokonaan uudentyyppinen hanke, koska se kokoaa yhteen julkisen sektorin toimijat, elinkeinoelämän järjestöt, yritykset, kaupunkilaiset ja vapaaehtoiset.

Aurajoen Nuorkauppakamarin puheenjohtaja Urho Blom

Teemana tänä vuonna on yhteistyö

Tämän vuoden SHIFTin teemana on yhteistyö. Festivaalilla on kaksi pääpolkua, joista toinen keskittyy ihmisen ja koneiden yhteistyöhön, toinen ihmisten väliseen ideoiden ja ajatusten jakoon.

Teeman ”Human&Machine” alla puhujina esiintyvät Googlen Vice President Hugh Williams, The Future Agencyn toimitusjohtaja Gerd Leonhard, kyborgi ja taiteilija Neil Harbisson, IBM Watsonilta Christoph Auer-Welsbach sekä Natural Capital Alliancen Alan Laubsch. ”People2People”-teemaa käsittelee Melody Hossaini InspirEngagesta, Mob/Fabcafen Cecilia Tham sekä Lightneer Incin Lauri Järvilehto. Puhujia julkaistaan vielä tulevien kuukausien aikana lisää.

Tapahtuma on rakennettu festivaalihengessä, joka näkyy niin Turun linnassa kuin Kakolassa. Osallistava ohjelma rakentuu keynotejen lisäksi työpajoista, pyöreän pöydän ja paneelikeskusteluista sekä boardroom- ja pitchaushaasteista. Tapahtuman aikana käytävien keskustelujen teemoina ovat tänä vuonna oppiminen, terveys ja energia.

SHIFT on syntynyt tarpeesta tehdä asioita toisin

SHIFTin hallituksen puheenjohtaja Joonas Suominen

Kaupungilla ja festivaalilla vahvaa markkinointi- ja viestintäyhteistyötä

Turun kaupunki antaa tukea SHIFTille tapahtuman markkinoinnissa sekä viestinnässä. Businessfestivaali on kaupungille tärkeä kokonaisuus Turun kansainvälisen imagon näkökulmasta. Tapahtuman avulla kaupunki saa nostettua esiin sellaisia teemoja, jotka kiinnostavat yleisöä kansainvälisesti.

Näkyvyyden vahvistamiseksi Turku ja SHIFT kutsuvat paikalle tapahtumaan kahdeksan bloggaajaa, somevaikuttajaa ja sisällöntuottajaa Turun ystävyyskaupungeista sekä Tukholmasta ja Tallinnasta. Turun ystävyyskaupungeista somettajia kutsutaan Stavangerista, Göteborgista, Aarhusista, Tartosta, Pietarista ja Kölnistä.

– Kutsumme yhden somevaikuttajan kustakin kaupungista. Tarjoamme heille matkat, majoituksen ja upean ohjelman niin SHIFtissä kuin ympäri Turkua ja saaristoa. Vierailtamme edellytämme akiivista bloggaamista ja somettamista tapahtuman ja vierailun aikana, kertoo Turun viestintäjohtaja Saara Malila.

Sosiaalisen median vaikuttajien kautta tavoitetaan tehokkaasti Turulle ja SHIFTille tärkeitä ulkomaisia kohderyhmiä, joihin yhteyden saaminen olisi hankalaa millään muilla keinoin. Turun kaupunki on jo pitkään satsannut voimakkaasti sosiaaliseen mediaan ja saanut somesta vakuuttavia tuloksia.

Kilpailu avataan viikolla 11 ja kahdeksan somettajaa valitaan viikolla 15. Viestintäyhteistyön lisäksi Turku tukee tapahtumaa tunnuksella TURKU ❤ BUSINESS eri kanavissa. Tapahtumaa markkinoidaan myös kaupungin somekanavissa ja ulkomainospaikoilla.