Kiinalaisten matkailijoiden määrä on kasvussa, Suomi kiinnostaa kiinalaisia puhtaana, luonnonläheisenä ja turvallisena maana. Visit Finlandin tekemän matkailijatutkimuksen mukaan vuonna 2016 kiinalaisten matkailijoiden määrä kasvoi 35 % tehden heistä viidenneksi suurimman matkailijaryhmän Suomessa. Suurin osa heistä (63 %) oli Suomessa lomamatkalla.

Miten kiinalainen matkailija päätyy Suomeen?

Vuonna 2016 kiinalaisten jättämä matkailutulo oli ryhmistä toiseksi suurin. Suomeen saapuneet 356 000 kiinalaista jättivät maahan 335 MEUR. Tutkimusten mukaan ostosten tekeminen on kiinalaisten tärkeimpiä aktiviteetteja Suomen vierailun yhteydessä ja he jättävät kohteeseen yli 900 euroa/vrk, eniten kaikista matkailijaryhmistä.

Kiinalaiset maksavat palvelunsa käyttämällä mieluiten itselleen tuttuja sähköisiä maksukanavia, kuten Alipay-mobiilimaksusovellusta. Tällä hetkellä Alipay on Suomessa käytössä noin 200 yrityksellä. Maksutavalla on merkitystä, sillä on todettu, että mahdollisuus mobiilimaksamiseen lisää kiinalaisten ostohalukkuutta entisestään.

"Emme tarvitse Pisan torneja, meille riittää luonto"

Suomessa kiinalaisia kiinnostavat Visit Finlandin tutkimuksen mukaan eniten suomalainen kulttuuri, talveen liittyvät elämykset ja aktiviteetit sekä muut suomalaiset elämykset, kuten ruoka ja sauna.

– Pekingin vuoden 2022 talviolympialaisten lähestyessä urheilumatkailu on nousussa, joten siihen kannattaa Suomessakin panostaa, sanoo Visit Turun tilastosuunnittelija Susanne Heikkinen, joka näkee matkailun mahdollisuuksia mm. jääkiekon, luistelun, hiihtolajien ja urheilupainotteisten leirikoulujen osalta.

Pekingin vuoden 2022 talviolympialaisten lähestyessä urheilumatkailu on nousussa, joten siihen kannattaa Suomessakin panostaa.

Susanne Heikkinen

Kiinalaisten matkailijoiden ensimmäinen aalto olivat kuuluisien paikkojen bongaajia, nyt haetaan luontoelämyksiä, joita ei Kiinasta löydy. Näitä riittää Suomessa: sinistä taivasta, metsän hiljaisuutta, lunta ja solisevaa vettä.

– Emme tarvitse Pisan torneja, meille riittää luonto, sanoo kymmeniä vuosia Aasian markkinoinnin ja koulutuksen parissa työskennellyt Jukka Lahtinen.

Kiinalaisten palveleminen menestyksekkäästi vaatii tietoa tämän matkailijaryhmän erityistoiveista ja vaatimuksista sekä kiinalaisen kulttuurin erityispiirteiden osaamista. Kiinalaiset matkustavat mieluiten ryhmässä ja vaativat ryhmänä matkakohteessa korkealuokkaista palvelua ja käyttävät mielellään heille suunniteltuja ohjelmapalveluita. Kielitaitoiset oppaat ja kiinankieliset ohjeistukset ovat kiinalaisille tärkeitä. Myös ravintoloiden tarjonta on osattava räätälöidä kiinalaisten tottumuksia vastaavaksi.

Turun seutu tarjoaa kiinalaisille aitoja elämyksiä

Kiinalaismatkailijoiden määrän kasvu on näkynyt myös Turun seudulla. Vuonna 2016 Kiinasta ja Hong Kongista saapuneita matkailijoita oli 4700, yöpymisten määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 13%.

– Meidän Kiina-strategiamme on kasvaa hillitysti ja hallitusti. Haluamme tarjota kiinalaisille laadukkaita, mieleenpainuvia elämyksiä Turun seudulla ja saaristossa, sanoo matkailujohtaja Anne-Marget Hellén.

Haluamme tarjota kiinalaisille laadukkaita, mieleenpainuvia elämyksiä Turun seudulla ja saaristossa.

Anne-Marget Hellén

Visit Turku on reagoinut kasvuun muun muassa rakentamalla yritysten käyttöön e-oppimiskokonaisuuksia kiinalaisten matkailijoiden erityispiirteistä. Niissä käydään läpi mm. kiinalaisten yhteisöllisyyttä, matkailun historiaa ja bisnesmaailmaa.

Turun ja Varsinais-Suomen alueellinen matkailuesite Huvia Meren Rannalla on jo vuosia tarjottu matkailijoille myös kiinan kielellä. Visit Turku tuo Kylin Travelin kanssa vuosittain useita Technical Visits -ryhmiä tutustumaan eri alojen toimintaan Turussa. Kiinalaisille on viime aikoina esitelty muun muassa koulutusta, luomuviljelyä, kaupunkisuunnittelua ja julkista liikennettä.

Turku kiinalaisessa somessa

Visit Turku on panostanut myös tuotekehitykseen ja uusimpana toimenpiteenä on avattu kiinalaisen sosiaalisen median Weibo-tili. Sina Weibo on Kiinan suosituin Twitterin ja Facebookin kaltainen yhteisöpalvelu, jolla on 300 miljoonaa aktiivista käyttäjää.

Kiinalaisia lähestytään Weibossa esittelemällä Turkua aitona pohjoismaalaisena kulttuurikaupunkina. Sijainti Helsingin ja Tukholman välillä esitellään etuna. Kuvissa esiintyvät Turun päänähtävyydet, kuten Aurajoki, Turun linna ja Tuomiokirkko. Myös turkulaiset ravintolat ja tapahtumat pidetään esillä.

– Aloitamme tuomalla esiin kaupunkikulttuuria ja aitoja tarinoita ihmisistä. Jatkossa myös saaristoa ja muuta luontoa nostetaan vahvemmin esiin, sanoo Visit Turkua Weibon sisällöntuotannossa avustava viestintäkonsultti Aapo Kuortti.