1. Terveysaseman käyttäjän opas – millaisista asioita oppaassa tulisi kertoa?
2. Millaisia kokeiluja terveysaseman toiminnassa voisi tehdä?
Terveysasemien käyttäjän opas
- Selkeä kartta terveysasemasta
- Kerrotaan MITÄ palveluita kultakin terveysasemalta on saatavilla.
- Ketkä sinua hoitavat -esittely
- Hyvän asiakaspalvelun periaatteet (samaan tyyliin kuin VSSP:llä), jossa niin henkilökunta kuin asiakkaatkin ohjeistetaan toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla
- Sekä sähköisenä verkkosivuilla, josta helppo tulostaa auloihin ja muihin asiakaspalvelupisteisiin ympäri kaupunkia.
- Opastuksessa voisi käyttää samaa teknologiaa kuin museoissa, joissa luurien kautta saa kuunnella lisää tietoa kustakin aiheesta.
- Aulaan aula-oppaita, joko vapaaehtoisia tai opiskelijoita.
- Oppaat inhimillistäisivät palvelua ja auttaisivat ja opastaisivat asiakkaita, joten henkilökunnalle jäisi aikaa tehdä perustehtäväänsä.
- Ilmoittautumisautomaatissa pitäisi ohjeet olla myös puhuttuna. Automaatit koettiin vaikeakäyttöisiksi.
- Ruuhkaisina aikoina voisi olla liikkeellä kahvi-, tee-, kivennäisvesi-, mehu- ja keksivaunu, josta voisi ostaa kohtuuhintaan virvoketta.
- Netin kautta tulisi olla mahdollisuus tarkistaa jonotustilanne kulloinkin eri terveysasemilla.
- Aulassa tulee olla kameravalvonta.
Millaisia kokeiluja terveysaseman toiminnassa voisi tehdä?
- Lääkehoidon kokonaisarviointi; farmaseutti voisi kiertää terveysasemilla ja tehdä myös kotikäyntejä
- Joku terveysasema voisi pilotoida ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä kokeiluja, kuten:
o Itsehoitokokeilujen markkinointi tehostetusti; Arkeen voimaa ryhmät, Terve-ryhmä
o Palveluohjaus järjestöihin ja ryhmiin, jos asiakas ei ole sairas vaan yksinäinen.
o Verkko on täynnä asiallisia testejä, joista saa vinkkejä oman terveyden edistämiseen. Näiden markkinointi ja opastaminen.
o Verkossa erinomaisia myös jumppaohjeita.