Komissio julkaisi 8.11. puhtaan liikenteen pakettinsa, jonka tavoitteena on vauhdittaa siirtymää vähäpäästöisiin ja päästöttömiin ajoneuvoihin. Kaupunkien kannalta ehdotuksella on merkitystä mm. ilmanlaadun parantamiseen ja ruuhkien vähentämiseen tähtäävien tavoitteiden kautta. Liikennepaketin avulla pyritään myös edistämään puhtaita liikenneratkaisuja julkisten hankintojen kautta.

Ehdotus puhtaasta liikenteestä sisältää mm. tavoitteet autojen ja pakettiautojen aiheuttamien päästöjen pienentämisestä 15 %:lla vuoteen 2025 mennessä ja 30 %:lla vuoteen 2030 mennessä (verrattuna vuoteen 2021). Pakettiin kuuluva puhtaita ajoneuvoja koskeva direktiivi esittää kannustuskeinoja vähähiilisten ja päästöttömien autojen valmistukseen sekä viitearvot valmistajille sähköautojen osuuksista: 15 % valmistajan autoista tulisi olla sähköautoja vuosina 2025-2029 ja 30 % vuonna 2030. Myös päästöjen kontrollointia aiotaan tiukentaa.

Puhdasta liikennettä käsittelevä paketti sisältää seuraavat asiakirjat:

  • Uudet hiilidioksidipäästöjä koskevat vaatimukset, joilla autetaan autonvalmistajia hyödyntämään innovaatioita ja edistetään siirtymistä perinteisistä polttomoottoriajoneuvoista puhtaisiin ajoneuvoihin.
  • Puhtaita ajoneuvoja koskeva direktiivi, jolla edistetään puhtaita liikkuvuusratkaisuja julkisissa hankintamenettelyissä.
  • Toimintasuunnitelma ja investointiratkaisuja vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin ottamiseksi käyttöön koko Euroopan laajuisesti.
  • Yhdistetyistä kuljetuksista annetun direktiivin tarkistus, jolla edistetään eri liikennemuotojen (esim. kuorma-autojen ja junien) yhdistettyä käyttöä tavarankuljetuksissa.
  • Linja-autoliikenteestä annettu direktiivi, jolla edistetään kaukoliikenteen linja-autoyhteyksien kehittämistä Euroopassa ja luodaan vaihtoehtoja henkilöautojen käytölle. Direktiivi edistää osaltaan liikenteen päästöjen ja ruuhkien vähentämistä.
  • Akkuja koskevalla aloitteella on strategista merkitystä EU:n integroidulle teollisuuspolitiikalle. Tavoitteena on keksiä ja tuottaa tulevaisuuden ajoneuvoja ja muita liikkuvuusratkaisuja sekä niiden osatekijöitä EU:ssa.

Kyseessä on toinen osa komission Europe on the Move -liikennepaketista, jonka tavoitteena on uudistaa liikennejärjestelmiä kokonaisvaltaisesti niin, että Eurooppaan saadaan puhdas, kilpailukykyinen ja yhdistetty liikenne.

Ensimmäinen osa liikennepaketista julkaistiin 31.5. ja se sisälsi kahdeksan lakiehdotusta liittyen mm. maanteiden tavaraliikenteen harjoittajien työehtoihin, tarkoituksena parantaa heidän sosiaalisia oikeuksiaan ja työolojaan (esim. kansalliset minimipalkkavaatimukset). Komissio pyrkii myös edistämään ehdotuksilla saumattomia liikennepalveluita, jotta kansalaiset ja yritykset voivat matkustaa vapaasti Euroopassa esim. ilman tiemaksuja.

Molemmat liikennepaketit menevät seuraavaksi tavalliseen lainsäätämismenettelyyn, eli parlamentin ja neuvoston neuvotteluihin.

Lue lisää:

Komission lehdistötiedote

Yhteenveto komission toisen liikennepaketin asiakirjoista

Europe on the Move -liikennepaketti

 

 

Asiasanat: