Turun nuorisopalvelujen ja NMKY:n vetämä pop up -nuokkari sai uudet tilan Hansakorttelista, K-marketia vastapäätä alkuvuodesta 2018. Toiminnanjohtaja Tatu Moisio kertoo haastattelussa, miten uudet tilat on otettu vastaan.

– Hansan pop up -nuorisotila poikkeaa kovasti kaupungin tarjoamista muista nuorisotiloista, sillä täällä on todella suuri vaihtuvuus päivän aikana, eli nuoria tulee ja menee. Myös ikähaarukka 13–17 on vähän suppeampi kuin muissa kaupunginosissa sijaitsevien nuorisotalojen, toiminnanjohtaja Tatu Moisio kertoo.

Moisio uskoo, että ihan uudetkin nuoret löytävät helposti Hansan helmikuussa avautuneet uudet tilat. Vuonna 2016 kävijämäärä aikaisemmassa pop up -tilassa kymmenkertaistui ja tarve pop up -tyyppiselle tilalle todettiin. Toimintaa on siitä lähtien pyritty vakinaistamaan vaikka pop up -etuliitteellä edelleen mennään.

– Yhteistyö kauppakeskus Hansan ja vartiointiliikkeen kanssa on ollut hyvin kitkatonta. Viime vuonna nuorisotilan päivittäinen keskimääräinen kävijämäärä oli 128 nuorta päivässä. Kävijämäärä toki vaihtelee yleensä sen 100 ja 150 kävijän välillä. Avajaisissa oli jopa 201 nuorta, Moisio iloitsee.

– Hansan pop up luottaa hyvin perinteisiin nuorisotalopalveluihin, eli tilasta löytyy pelikonsolit biljardipöydät ja pingispöydät. Sellainen kehitys olisi ihan paikallaan, että saataisiin enemmän panostusta ryhmätoimintaan. Henkilökunnasta löytyy kyllä tähän sopivia ohjaajia. Keskeinen palaute nuorilta on, että tilan olisi hyvä aueta aikaisemmin. Tämän hetkiset resurssit riittävät pitämään nuorisotilan avoinna klo 14–21 mutta jopa viisi arkipäivää viikossa. Yhteistyötä on nyt lisätty kolmannen sektorin kanssa.

Materialistisia tarpeitakin löytyy eli tilaan kaivataan lattioille uusia mattoja, seinällä roikkuva nuorten kirjoittama tarpeiden lista kertoo.

Nuorten yleinen palaute on tilasta on kuitenkin erittäin positiivinen:  "Superhyvä paikka ja kahviakin saa ilmaiseksi!"

Miten Pop-up tila on tukenut nuoria?

– Turun kaupunki tarjoaa nuorten kasvun tukena virikkeellisiä ja aktivoivia vapaa-ajan palveluja. Tämä tarkoittaa sitä, että tuemme nuorten kasvua ja kehitystä ja käymme tarvittaessa kasvatuksellisia keskusteluja nuorten ja ammattiohjaajien kanssa, Moisio kertoo.

41 asiakasta sai tässä tilassa uuden ystävän

Nuorisopalveluissa on yhtenä tavoitteena kaveruuden lisääminen aktivoivilla palveluilla, jossa tavoitteena on, että sosiaaliset taidot lisääntyvät uusien kavereiden löytämistä varten. Pop up -tilassa tätä asiaa on jo mitattu, eli viime vuonna 41 asiakasta sai tässä tilassa uuden ystävän. Tulos on noin 70% kävijöistä, joka on todella hyvä. 22 asiakasta koki, että on oppinut keinoja tai taitoja hankkiakseen uuden kaverin.

– Logiikkana tässä on se, että kun me kehitämme ja suunnittelemme uuden palvelun nuorille niin olemme samalla mukana vähentämässä nuorten syrjäytyneisyyttä. Vähennämme myös samalla rasismia kun nuoret ystävystyvät esim. maahanmuuttotaustaisten nuorten kanssa ja ymmärtävät heidän taustojaan tällä tavalla paremmin.

Haastattelu ja kuvat: Eeva Piiroinen