Työpisteen asiakasraadin toiminta käynnistyi huhtikuussa. Ensimmäiseen raatiin osallistui yhdeksän Työpisteen asiakasta. Raati arvioi mm. aktiivimallia sekä Työpisteen toimintaa.

Aktiivimallista nousi esille mm., että

  • siitä ei ole tarpeeksi tietoa eivätkä mielikuvat ole selkeitä
  • se herättää ristiriitaisia tunteita: pistää toisaalta liikettä ja toisaalta sekoittaa yöunia  
  • malli rankaisee eniten ansiosidonnaisella olevia tai niitä joiden puoliso tienaa.                                                    

 Aktiivimallia halutaan kehittää

  • kaupunkien omissa palveluissa pitäisi voida toteuttaa aktiivisuutta
  • ammattiliittojen kurssit sekä omatoimiset opiskelut ja kurssit tulisi hyväksyä
  • Jos kävisi seuraavalla jaksolla kaksi kurssia, menetetyn korvaussumman saisi takaisin.

Työpisteen toimintaa arvioitiin myös

  • olemme tarjonneet liian vähän tietoa Työpisteen omista aktivointivalmennuksista
  • oppilaitoksista, oppisopimuskoulutuksesta ja vuokratyöfirmoista toivotaan esittelyjä ja opiskelijoiden kokemuspuheenvuoroja

Kysymyksiä herätti mm.

  • Kaupungin Työpisteen ja TE-toimiston työnjako. Työllisyyskokeilu on jäänyt vieraaksi.

Kiitosta saimme mm.

  • sosiaalityöntekijän Polku-ryhmästä, jossa käydään tutustumassa erilaisiin palveluihin, saadaan liikunta- ja kulttuurietuja, jutellaan yhdessä lounaalla. ”Siellä olo tuntuu hyvältä, on vapaata keskustelua.”

Tule mukaan asiakasraatiin!

Seuraava asiakasraati kokoontuu 6.6. Jos olet kiinnostunut osallistumaan, ota yhteyttä Työpisteen asiakaspalveluun. Osallistuminen raatiin luetaan aktiivisuuden osoitukseksi.

 

 

 

 

 

 

 

Asiasanat: