Turussa kokeillaan uudenlaisia tapoja tapahtuman opastamisessa. Paavo Nurmi Marathonin kävijöitä opastetaan viidellä sisääntuloväylien diginäytöllä.

Tapahtumaa edeltävän viikon ajaksi kaupungin sisääntuloväylien digitaaliset näytöt on valjastettu Paavo Nurmi Marathonin osallistujien ja katsojien opastamiseen. Lauantaina 18.8. jo 27. kertaa järjestettävä maratontapahtuma vaikuttaa laajasti Turun liikenteeseen erityisesti tapahtumapäivänä, mikä aiheuttaa paineita tehostettuun opastamiseen. Opastamista kaivataan erityisesti poikkeuksellisista liikennejärjestelyistä kaupunkiin saavuttaessa ja kaupungilla liikuttaessa.

Paavo Nurmi Marathoniin liittyvien opasteiden avulla digitauluilla välitetään tietoa mm. parhaista katselupaikoista, pysäköinnistä ja suljetuista katuosuuksista. Tapahtuman jälkeen näkyville tulee kisan tuloksia.

Kokeilu on osa Opastamisen ekosysteemi -hanketta, joka tähtää kaupunkiopastamisen parantamiseen. 6Aika-ohjelmaan kuuluva hanke toteutetaan Turun lisäksi myös Tampereella ja Helsingissä. Paavo Nurmi Marathoniin liittyvän kokeilun käytännön toteutuksesta vastaa Blip Oy.

Aiemmin tänä kesänä hanke on toteuttanut älykkään opastamisen kokeilut Seikkisrokissa ja Keskiaikamarkkinoilla. Kokeiluissa hyödynnettiin mobiililaitteita sekä lisätyn todellisuuden sovellusta, jonka avulla pyrittiin parantamaan kävijöiden tapahtumakokemusta.

Huomasitko opasteet?

Paavo Nurmi Marathoniin liittyvistä opasteista järjestetään palautekysely. Palautetta kerätään sekä maratonin aikana lauantaina 18.8. että sähköisesti verkossa. Kaikkien vastanneiden kesken arvotaan kaksi Food Walk -korttia.

Vastaa kyselyyn täällä.

Paavo Nurmi Marathonin nettisivut