Työvoimahautomoiden Osaajat haaviin seminaarin keskeisimpiä ajatuksia oli työnhakijan, työnantajan ja työpaikan kohtaaminen.

Avauspuheenvuorossaan Työpisteen työllisyysjohtaja Riitta Uitto painotti yhteistyön merkittävyyttä. Uitto valotti myös pitkäaikaistyöttömien ongelmia. Usein tarvitaan joko lyhyempää tai pidempää koulutusta tai tukea. Työpiste on kaupungin vastaus monialaiseen ongelmaan. Tätä varten on tarjolla hankkeita ja erilaisia työvälineitä. Hankkeista yksi esimerkki on Työvoimahautomot, joka mätsää työtehtäviä ja työnhakijoita osoitteessa tyovoimahautomot.fi.

Oppilaitosten ja yritysten yhteistyötä hiottava

Validia Asuminen on ollut alusta asti mukana Turun seudun työvoimahautomoiden kehittämisessä, muun muassa rekrytointijärjestelmän käytössä, jonka tarjosi Tiitus Groupin ohjelma. Tiitus Groupin palvelu yhdistää työnhakijat ja yritykset. Tiitus Groupin Niklas Litmala haluaisi yhdistää nuoret ja yritykset mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Siksi Tiitus on luonut Tiitus Tetti -sovelluksen. TET-jaksot ovat nuorille lopulta hyvin tärkeitä. Palvelun malliin kuuluu matalan kynnyksen osaamisen tallentaminen profiiliin. Jokainen osaa jotain. Mukana on jo 17 000 opiskelijaa ja 1000 yritystä.

Ely-keskusten Kehittämiskeskusten suurhanke Työmarkkinatori pyrkii laittamaan valtavan määrän asiaa saman oven taakse, jotta työnhaku olisi mahdollisimman helppoa. Jatkossa Työmarkkinatori tulee luomaan ekosysteemin, joka yhdistää julkisen ja yksityisen palvelutarjonnan.

Raseko ja Täsmäosaajat mainostivat muun muassa matalan kynnyksen Oppisopimusta, jossa malli on tietynlainen vuokrajakso. Oppisopimuksen houkuttelevuus on sen räätälöitävyydessä ja joustavuudessa.

Yritysten työnantajakuva

Aki Ahlrothin vauhdikas esitys muistutti siitä, että maailma on lopullisesti muuttunut. Tähän muutokseen pitäisi yritystenkin sopeutua. Viesti ulospäin ei voi olla superlatiiveilla kyllästetty, vaikka jokainen on varmasti jossain hyvä. Työpaikkailmoituksessa on pitkä litania vaatimuksia työnhakijalle.

  • Miksei joku voisi mainostaa, että olemme matkalla, olemme epätäydellisiä, haastoi Ahlroth.

Huono hakijakokemus voi kantautua nykyaikaisilla välineillä nopeasti, pitkälle ja vaikuttaa kauan. Rehdimpi työnantajakuva voi olla lopulta myönteisempi kaikessa keskeneräisyydessään.Ulkoinen viestintä on myös sisäistä viestintää. Jos yritys haluaa pönöttäjiä, miksi mainostaa sitä hupparirentoudella. Tai olisiko insinööri lapsensa kanssa leikkimässä aidompi kuin puku päällä haastateltavana?