Perjantaina 14.12. Turun sivistystoimialalla esiteltiin päiväkotien ja koulujen innovatiivisia käytännön ideoita tekniikan ja luonnontieteiden opiskeluun tiede- ja teknologiapolku STEAM Turun puitteissa. Lopputuotoksina nähtiin esimerkiksi päiväkodin tiedepäivä, pimeässä hohtava yksisarvinen sekä pakopelisalkku.

Kaiken kaikkiaan 17 eri ryhmää oli saanut STEAM Turku -hankkeelta projektirahaa, jolla sai keksiä tekniikan ja luonnontieteiden oppimiseen liittyvän uuden tavan toimia.

Tekniikka ja taide käsi kädessä

Syvälahden koululla olivat kuvaamataidon ja käsityön opettajat kehitelleet idean yhdistää tekniikan ja taideaineet. Oppilaat olivat saaneet pehmeän tilaustyön päiväkodista. Heidän piti keksiä päiväkodin rauhoittumistilaan halikaveri valon kera. Lopputuloksena nähtiin herttainen yksisarvinen, jonka sarvessa loisti led-valo. Syvälahden kirjasto oli taas tilannut pöllö-koristeen. Sitä tehtiin viiden hengen tiimillä; yksi piirsi pöllön, toinen leikkasi sen laserleikkurilla ja seuraavat jatkoivat. Myös led-valolla toimivia joulu- ja muita koristeita oli syntynyt yhdessä ideoimalla.

– Oppilailla syntyi selvä usko omaan tekemiseen ja sitä kautta onnistumisen ilo, kertoivat Syvälahden koulun opettajat.

 

 

Avaruushuone oli menestys

Hepokullan päivähoitoyksikkö oli lähtenyt myös innokkaana ideoimaan omaa tapaa toteuttaa tekniikan ja luonnontieteiden tutkimista päiväkodissa. Heidän innovaationa syntyi tiedepäivä, jonka rasteina olivat muun muassa valot ja pimeys, ohjelmointi ja ipadit sekä avaruushuone ja matemaattiset pulmat. Lapset olivat mukana rastien toteuttamisessa, he olivat itse saaneet askarrella kaukoputkia ja muuta rekvisiittaa. Avaruushuoneessa nähtiin jopa kuukävelyä Nasan verkkolähetyksen kautta. Rasteja pääsi kiertämään kaikki 3–5 -vuotiaat pienryhmissä, ja päivä oli menestys! Nyt jäädäänkin pohtimaan, miten asiaa saadaan levitettyä myös muihin päiväkoteihin.  

Yhteishenkeä pakopelin keinoin

Puolalan koulun opettaja Maarit Savolainen esitteli pakopelisalkkua, jonka ideana oli löytää vihjeet 360-kuvasta, ja sitä kautta purkaa salkun lukot. Savolainen kertoi, että pakopelillä oli matematiikan ja tekniikan oppimisen lisäksi tärkeänä tavoitteena yhteishengen luominen, ja siinä myös onnistuttiin.

Ideat tekniikan ja luonnontieteiden opiskeluun olivat huikeita, ja niitä on selvästi helppoa toteuttaa jatkossakin niin päiväkodin arjessa kuin koulujen oppitunneilla. STEAMit -ideoinnista on tarkoitus tehdä jokavuotinen perinne.

STEAM tulee sanoista Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics. Sillä tarkoitetaan varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen tiede- ja teknologiapolkua, jonka tavoitteena on lisätä luonnontieteiden ja tekniikan alojen vetovoimaa Turun ja Lounais-Suomen alueella.