Kun asiakas onnistuu ja oivaltaa jonkin pienenkin asian, myös työntekijät kokevat onnistuneensa. Aikuissosiaalityössä töitä tehdään yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakkaiden mahdollisuuksia kehittää toimintaa halutaan edelleen parantaa ja aikuissosiaalityöhön ollaan perustamassa asiakasraatia.

Lisätiedot: 

Aikuissosiaalityön asiakasraati järjestetään tiistaina 28.5.2019 klo 13.00 alkaen sosiaalitoimiston tiloissa (Linnankatu 23).
Raati on avoin kaikille aiemmin tai tällä hetkellä aikuissosiaalityön asiakkaana oleville. Lisätietoja siitä saa omalta sosiaalityöntekijältä.

 

Aikuissosiaalityön yksikkö muodostettiin vuoden 2019 alussa osana laajempaa perhe- ja sosiaalipalveluiden organisaatiouudistusta. Yksikön asiakkaana ovat yli 18-vuotiaat aikuiset, joiden talouteen ei kuulu alaikäisiä lapsia. Uudistuksen jälkeen lapsiperheiden aikuisten tuki järjestyy lapsiperhesosiaalityön ja lastensuojelun sosiaalityön yksiköiden kautta.

Aikuissosiaalityön yksikössä on kolme tiimiä, joissa on 3–4 sosiaalityöntekijää ja kaksi sosiaaliohjaajaa.
Lisäksi Kelkka-toiminta on osa aikuissosiaalityön yksikköä. Kelkka-toiminnan sosiaaliohjaajat järjestävät sosiaalisen kuntoutuksen ryhmätoimintaa sosiaalityön asiakkaille.

Yksikössä on 20 työntekijää

- Esimies, johtava sosiaalityöntekijä Eeva Eskelinen
- toimistosihteeri
- 6 sosiaaliohjaajaa
- 10 sosiaalityöntekijää
- Kelkka-toiminnan kaksi sosiaaliohjaajaa

Yhteistyökumppaneita:

- Terveydenhuolto
- Työllisyyspalvelut
- Kela
- Mielenterveys- ja päihdetiimi
- Asumisneuvonta
-Turun kaupungin asumis- ja päihdepalvelut
- Seurakunnan diakoniatyö
- Vamos-toiminta
- 3. sektori koko laajuudessaan

Perhe- ja sosiaalipalveluiden palvelualueella toteutettiin organisaatiouudistus tämän vuoden alussa. Yksi uudistuksen mukanaan tuoma muutos on aikuissosiaalityön yksikön perustaminen. Aiemmin aikuissosiaalityö on ollut osa alueittain toimivia sosiaalitoimistoja.

Tukea arjen sujumiseen, turvattoman elämäntilanteen hallintaan, asumisen ongelmiin…

Aikuissosiaalityö auttaa esimerkiksi arkielämän sujumisessa, turvattomasta elämäntilanteesta selviytymisessä, päihderiippuvuuksista toipumisessa tai taloudellisten asioiden selvittelyssä sekä sopivien palveluiden piiriin löytämisessä.

Yksi perhe- ja sosiaalipalveluiden organisaatiomuutoksen kulmakivistä on ollut systeemisen työotteen vahvistuminen. Työotteessa asiakkaan elämä nähdään systeeminä osana laajempaa verkostoa, jossa systeemin osat vaikuttavat toisiinsa, ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä pyritään parantamaan.

Systeemistä työotetta kehitetään jatkossakin työstä saatavien kokemusten pohjalta. Esimerkiksi yhteistyöverkostojen laajemmassa hyödyntämisessä on paljon mahdollisuuksia.

- Asiakkaiden palveluja suunnitellaan tarpeen mukaan yhdessä esimerkiksi työllisyys- sekä mielenterveys- ja päihdepalvelujen kanssa. Tavoitteena on löytää asiakkaalle juuri oikeanlaiset palvelut, avaa sosiaalityöntekijä Maria Pesola-Gallone.

Asiakasta tuetaan isojen ja pienempien tavoitteiden saavuttamisessa. Suurempia tavoitteita pilkotaan usein pienempiin konkreettisiin tavoitteisiin, jotka kirjataan asiakassuunnitelmaan ja joiden toteutumista seurataan yhdessä asiakkaan kanssa. Kun tavoitteet on määritelty yhteistyössä asiakkaan kanssa, hänen on mielekästä myös sitoutua niiden toteuttamiseen.

Sosiaalityössä tehdään paljon motivoivaa työtä. Työskentelyssä pohditaan muutostarpeita ja herätellään toimijuutta sekä autetaan asiakasta tunnistamaan omia vahvuuksiaan, joita asiakkaan itsensä voi olla vaikea nähdä haastavassa elämäntilanteessa. Näin asiakas saa myös tukea muutokseen. Työssä korostuu dialoginen työote.

- Uudet asiakkaamme ovat toisinaan olleet hieman ihmeissäänkin, millaisia aiheita sosiaalitoimistossa voidaan käsitellä, eikä työskentely keskity vain taloudellisiin asioihin, sosiaalityöntekijä Karoliina Hiltunen toteaa.

Asiakastapaamiset toteutuvat vaihtelevasti toimistolla, asiakkaan kotona tai muualla asiakkaan verkostoissa.

Kotikäynnit ja jalkautuminen alueille ovat tärkeitä, sillä joillain asiakkaillemme voi olla haastavaa lähteä kodistaan liikkeelle. Syrjäytymisuhan ehkäisemiseksi on kuitenkin tärkeä kannustaa asiakkaita myös kodin ulkopuolella liikkumiseen

- Kotikäynnit ja jalkautuminen alueille ovat tärkeitä, sillä joillain asiakkaillemme voi olla haastavaa lähteä kodistaan liikkeelle. Syrjäytymisuhan ehkäisemiseksi on kuitenkin tärkeä kannustaa asiakkaita myös kodin ulkopuolella liikkumiseen, sosiaaliohjaaja Camilla Tenhunen avaa.

Lisäksi aikuissosiaalityön sosiaaliohjaajat ovat olleet sosiaalityöntekijöiden työpareina nyt puolitoista vuotta. Tämä on mahdollistanut intensiivisen tuen antamisen asiakkaille. Työparityöskentelylle mietitään myös uudenlaisia työmuotoja ja -mahdollisuuksia, jotta asiakkaiden tarpeisiin voidaan vastata mahdollisimman hyvin.

Työhön sitoutumista ja työniloa

Kaikkien haastattelussa mukana olevien mielestä yksikössä on hyvä henki ja työporukassa on kiva työskennellä. Kaikki yksikön 20 työntekijää ovat myös vakituisia Turun kaupungin työntekijöitä.  

- Saimme esittää toiveen työpaikastamme organisaatiouudistuksen yhteydessä ja me kaikki halusimme juuri tähän yksikköön, työntekijät kertovat.

- Lisäksi olemme työhömme sitoutuneita ja hyviä siinä. Työyhteisössämme on positiivinen ilmapiiri, joka kannustaa innovatiivisuuteen, he jatkavat.

Aikuissosiaalityö kehittääkin toimintaansa koko ajan. Esimerkiksi hyvinvointimittaria ollaan ottamassa laajemmin käyttöön.

- Asiakas voi sen avulla arvioida elämänsä eri osa-alueita, esimerkiksi terveyttä ja toimeentuloaan. Mittarin avulla asiakkaan hyvinvoinnista luodaan jana. Kun asiakas vastaa jonkin ajan kuluttua uudelleen mittarin kysymyksiin, jana voi näyttää erilaiselta asiakkaan elämässä tapahtuneiden muutosten myötä. Positiivisten muutosten kautta asiakas saa onnistumisen kokemuksia, kertovat sosiaaliohjaajat Terhi Laakso ja Saara Heikkinen.

Aikuissosiaalityössä ollaan käynnistämässä myös asiakasraatia, jonka tavoitteena on luoda sujuva ja suora palauteväylä sekä asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen.

- Toivomme koko ajan lisää palautetta ja etsimme keinoja, joilla asiakkaiden olisi sitä helppo antaa, sosiaaliohjaaja Camilla Tenhunen kertoo.

Asiakasraati järjestetään 28.5.2019 klo 13.00 alkaen sosiaalitoimiston tiloissa. Raati on avoin kaikille aiemmin tai tällä hetkellä aikuissosiaalityön asiakkaana oleville. Lisätietoja siitä saa omalta sosiaalityöntekijältä.

Kun asiakas onnistuu jossakin ja hänessä näkee muutoksen tai sellaisen pienen oivalluksen, tuntee myös itse onnistuneensa. Muutoksen sanoittaminen asiakkaalle auttaa sen huomaamisessa. 

Vielä lopuksi, mikä työssä on kaikkein parasta.

- Kun asiakas onnistuu jossakin ja hänessä näkee muutoksen tai sellaisen pienen oivalluksen, tuntee myös itse onnistuneensa. Muutoksen sanoittaminen asiakkaalle auttaa sen huomaamisessa, sosiaalityöntekijä Pia Haapaniemi päättää.

Kuvassa takana vasemmalta Saara Heikkinen, Karoliina Hiltunen, Päivi Sippola ja Jenny Haapoja.

Edessä vasemmalta: Maria Pesola-Gallone ja Camilla Tenhunen