Turun kaupunkipyöräjärjestelmä onnistui ensimmäisen vuotensa aikana vakiinnuttaman brändinsä ja edistämään ympärivuotista kestävää liikkumista. Turkulaiset ottivat fölläreiksi nimeämänsä kaupunkipyörät omakseen: Enemmistö käyttäjistä antoi Föli-fillareille arvosan hyvä.

Lisätietoja Föli-fillareiden kotisivuilta:
www.foli.fi/kaupunkipyorat

Rekisteröidy ja hanki föllärin käyttöoikeus nettikaupassa!

Föli-fillarit on toteutettu osana kansainvälistä EU-rahoitteista CIVITAS ECCENTRIC -hanketta, joka edistää fiksua ja puhdasta liikkumista kaupungeissa:
www.turku.fi/civitas-eccentric

Kaupunkipyörät ovat myös osa Turun kaupungin Smart and Wise Turku -kärkihankkeen kokonaisuutta:
www.turku.fi/smart-and-wise

 

- Föli-fillarit ovat mainio ja näkyvä kokonaisuus, joka täydentää erinomaisella tavalla Turun kaupungin liikkumisen palveluja. Lisäksi föllärit nivoutuvat esimerkillisesti kaupungin strategisiin tavoitteisiin kestävän kasvun ja hiilineutraaliuden saavuttamisesta vuoteen 2029 mennessä, sanoo joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte.

Pyöräily ei tunnetusti aiheuta suoria hiilidioksidipäästöjä ja Föli-fillarit ovat myös onnistuneet vähentämään kaupunkilaisten autonkäyttöä: 25% Föli-fillarikyselyyn vastanneista kertoo käyttävänsä fölläreiden ansiosta vähemmän omaa autoaan. Kyselyn perusteella fölläreitä käyttäneet kokevat olevansa myös yleisesti ekologisempia ja virkeämpiä.

- 90% turkulaisista asuu alle 30 minuutin pyörämatkan päässä kauppatorilta, joten edellytykset kestävään liikkumiseen ovat erinomaiset, toteaa hankepäällikkö Stella Aaltonen Turun kaupungin CIVITAS ECCENTRIC -hankkeesta.

Kuva yllä: Pyöräilybarometri

Ekologisuus on huomioitu myös Föli-fillareiden huoltotiimin työssä, sillä pyörien siirtämiseen käytettävät autot kulkevat biokaasulla.

Koko kaupungin polkupyörä

Turun kapupunkipyöräjärjestelmä koostuu 300 pyörästä sekä 39 pyöräasemasta. Asemaverkosto ulottuu Kupittaalta keskusta-alueen yli Turun satamaan saakka.

Föli-fillareilla tehtiin 30.4.2019 mennessä 246 000 matkaa, mikä tarkoittaa noin 820 matkaa pyörää kohden. Aktiivisimmin pyöräiltiin heti järjestelmän avauduttua toukokuussa 2018, jolloin matkoja tehtiin 30 077 kappaletta.

Käyttöoikeusvaihtoehtoja on kolme: 5€/päivä, 10€/viikko, tai 40€/vuosi. Mikäli pyörämatka kestää yli 30 minuuttia, käyttäjä saa hinnaston mukaisen lisämaksun alkaen yhdestä eurosta.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätöksellä käyttöoikeus sisältyy pysyvänä etuna useimpiin Fölin kausikortteihin. Fölin kausikortilla kaupunkipyöräileviä oli vuoden aikana yhteensä 2 061 henkilöä. Föli-fillareiden käyttöoikeuden voi myös lisätä Fölin työsuhdematkalippuun.

- Kaikki joukkoliikenteen käyttäjät eivät ole vielä huomanneet, että föllärit on todella maksuton lisäpalvelu Fölin kausikorttilaisille, joten niitä kannattaa ehdottomasti kokeilla! Ilman etuakin kaupunkipyöräily on Turussa hyvin edullista, Sirpa Korte muistuttaa.

Suosituimmaksi käyttöoikeudeksi osoittautui päivän käyttöoikeus, joita myytiin yhteensä 6 620 kappaletta. Päivätuotteita myytiin erityisesti heinäkuussa, mikä kertoo kaupunkipyörien olleen myös matkailijoiden ja lomalaisten suosiossa. Viikon käyttöoikeuksia myytiin 1093 kappaletta ja vuosituotteita 2 169 kappaletta. Vuoden ja viikon mittaisia käyttöoikeuksia ostettiin eniten toukokuussa 2018.

- Vuosilippujen myynti jäi tavoitteesta, vaikka kuukausitasolla vuosituotteen hinnaksi tulee vain kolmisen euroa, jolloin se on ehdottomasti käyttäjälle kannattavin vaihtoehto. 40 euron vuosimaksulla voi pyöräillä ympäri vuoden ilman, että täytyy murehtia pyörän huollosta tai nastarenkaiden vaihdosta, kertoo Stella Aaltonen.

Kaupunkipyöräjärjestelmän ensimmäisen vuoden kokonaiskustannukset olivat yhteensä 789 473 euroa. Turun kaupungin osuus nettokustannuksista oli 221 337 euroa. Tämän lisäksi CIVITAS ECCENTRIC -hankkeelta korvattiin 276 500 euroa. Loput kulut katettiin käyttömaksuilla ja sponsorointi- ja markkinointituloilla.

- Uusien palveluiden tunnetuksi tekeminen vie runsaasti aikaa. Erityisen ilahtunut olen päivälippujen myyntimääristä. Toivonkin, että tänä vuonna käyttäjät löytävät föllärit runsain joukoin, sanoo Stella Aaltonen.

Föllärit kannustivat talvipyöräilyyn

Föli-fillarit on yhä Suomen ainoa ympäri vuoden käytössä oleva kaupunkipyöräjärjestelmä ja lajissaan harvinaisuus muuallakin maailmassa. Tästä hyvästä föllärit palkittiin myös Vuoden pyöräilyteko -tunnustuksella. Raadin mukaan talvirenkailla varustetut föllärit ja talvikuntoon hoidetut pyöräväylät ovat nostaneet Turkulaista talvipyöräilyä kiitettävästi esiin.

- Jo nyt 23 prosenttia turkulaisista pyöräilee läpi talven ja tietysti se on ympäristöystävällinen ja edullinen kulkutapa myös talvella, kertoo Stella Aaltonen.

Talvella fölläreillä ajettiin keskimäärin 300 matkaa päivässä. Talveksi pyöriin asennettiin nastarenkaat.

Talvi toi tullessaan myös haasteita, sillä kovilla pakkasilla pyörien akut, näytöt ja vaihteet saattoivat jäätyä. Käyttäjät kuitenkin antoivat talvikaudesta myös myönteistä palautetta.

- Haluamme kannustaa lisää kaupunkilaisia satulaan myös talvella. Föli-fillareiden talvikäyttö edistää pyöräväylien talvikunnossapitoa ja auttaa meitä markkinoimaan pyöräilyä kaikkina vuodenaikoina, Aaltonen jatkaa.

Toukokuun loppuun mennessä fölläreiden nastarenkaat on vaihdettu jälleen tavallisiin ja pyörät on huollettu valmiiksi kesään.

Palaute tukee kehitystyötä

Turun Seudun joukkoliikenne Föli toteutti kesällä 2018 asiakaskyselyn, johon vastasi 1552 henkilöä. Kyselyyn vastanneista 150 henkilöä antoi Föli-fillareille yleisarvosanan, joksi muodostui 3.9 (asteikolla 1 = huono ja 5 = erinomainen).

Fölläreiden asemapaikkoja koskevaan kysymykseen vastasi 151 henkilöä, joista 78 % halusi lisää Föli-fillareita sekä niiden asemia laajemmin Turun seudulle. Vain 11% tähän kysymykseen vastanneista oli sitä mieltä, että nykyiset asemapaikat ja pyörämäärät ovat riittävät. Föli-fillareiden käyttöönottoa koskevaan kysymykseen vastasi 152 henkilöä, joista 58 % oli täysin tai jonkin verran samaa mieltä siitä, että Föli-fillareiden käyttöönottamista koskevat ohjeet Fölin sivuilla ovat selkeät ja helpot ymmärtää.

- Tällä hetkellä Turun kaupunkipyöräjärjestelmä tavoittaa noin 39 400 asukasta. Tavoittavuudella viitataan siihen, kuinka monta ihmistiä asuu 300 metrin etäisyydellä lähimmästä kaupunkipyöräasemasta, Aaltonen selventää.

Föli-fillareiden oma asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin marraskuussa 2018 ja siihen puolestaan vastasi yli 500 kaupunkipyöräilijää. Heistä 57% arvioi Turun kaupunkipyöräjärjestelmän arvosanalla 4 (vaihtoehdot 1-5). Kyselyn mukaan yli puolet Föli-fillareiden käyttäjistä koki itsensä fölläreiden ansiosta ekologisemmaksi, 19% käyttäjistä koki olevansa virkeämpi ja 17% koki itsensä terveemmäksi. Vastuullisemmaksi ja taloudellisemmaksi itsensä koki noin 30 % käyttäjistä.

- Olemme saaneet vuoden aikana runsaasti monipuolista palautetta kaupunkipyöräjärjestelmästä. Kaikki palaute on tärkeää järjestelmän kehittämiseksi ja yleisön toiveiden perusteella olemme jo esimerkiksi sijoittaneet uusia asemia ja muokanneet palvelukokonaisuutta, Aaltonen kiittelee.

Ensimmäisen vuoden opit

Heti lanseerauksen jälkeen Föli-fillareiden järjestelmässä ilmeni toistuvia häiriöitä liittyen käyttäjäksi rekisteröitymiseen sekä pyörän käyttöönottoon ja palautukseen. Epäonnistuneesta palautuksesta johtuvat aiheettomasti perityt käyttöajan ylitysmaksut palautetaan käyttäjille, mutta ongelmia saattaa ilmetä yhä satunnaisesti.

Turun kaupunkipyöräjärjestelmä kilpailutettiin ainutlaatuisella tavalla, jotta jatkossa olisi mahdollista integroida myös muunlaisia liikkumismuotoja osaksi kokonaisuutta. Uudenlaisen kokonaisuuden luominen on ollut yksi syy järjestelmässä ilmenneisiin vikoihin.

Turun kaupunkipyöräjärjestelmän toimittaja on puolalainen Nextbike, joka on rahallisesti korvannut kaupungille toistuvista järjestelmävioista aiheutuneita kustannuksia. Yhteistyö toimittajan kanssa järjestelmän parantamiseksi etenee jatkuvasti.

Yleistä palautetta Föli-fillareista voi jättää Palautepalvelun kautta. Rekisteröintiin ja käyttöönottoon liittyvissä asioissa pyydämme ottamaan yhteyttä Fölin asiakaspalveluun. Jos polkupyörässä ilmenee vikaa, se raportoidaan vikailmoituslomakkeen kautta.

Uudet asemat täydentävät järjestelmää

Föli-fillareiden 39:stä asemasta kaksi on uusia asemapaikkoja testaavia POP-UP-asemia ja toiset kaksi yritysomisteisia.

Ensimmäisenä yrityksenä oman kaupunkipyöräaseman hankki Skanssi, jonka kauppakeskuksen yhteyteen asema avattiin heti toukokuussa 2018. Keväällä 2019 Rolan Oy sijoitti ostamansa aseman Nummenpuistokadulle ylioppilaskylään. Sijainti oli pyöräilijöiden hartaasti toivoma lisäys  kaupunkipyöräverkostoon.

- Yksityisillä tahoilla on merkittävä rooli Turun kaupunkipyöräjärjestelmän laajentumisessa ja toivon, että yhä useammat yritykset innostuvat hankkimaan oman aseman. Hankinta parantaa yrityksen saavutettavuutta ja imagoa samalla kun se voi tukea kestävää liikkumista, Stella Aaltonen tähdentää.

Föli-fillarit on tarkoitettu lyhyisiin, alle 30 minuutin mittaisiin matkoihin ja ne ovatkin erityisesti työmatkalaisten ja opiskelijoiden suosiossa. Föli-fillareilla mennään sujuvasti bussi- ja juna-asemalle tai laivalle, ja jatketaan matkaa toisella kulkuneuvolla. Koko järjestelmän suosituimmat asemat ovat olleet samat vuodenajasta riippumatta:

Sijaintiaan vaihtavia POP-UP-asemia oli alun perin kolme. Keväällä 2019 yksi niistä sijoitettiin pysyvästi Merimiehenkadun päähän itäiseen Aurajokirantaan.

POP-UP-asemat ovat vuoden mittaan vierailleet muun muassa Ruissalossa, Kupittaan Citymarketissa, Turun Ammattikorkeakoululla, Impivaaran uimahallilla, Halisissa, Tampereentien Prismalla sekä Logomolla. Kesäkuussa 2019 POP-UP-asemat siirtyvät Ispoisten kauppakeskukseen ja Uittamon rannalle.

Heatmap osoittaa, mitkä Föli-fillariasemat ovat suosituimpia.