Kaasuautojen määrä on kaksinkertaistunut viimeisen parin vuoden aikana. 2018 lopulla liikenteessä kaasutteli jo 5 000 henkilö- tai pakettiautoa. Vielä määrä on pieni. Kaikkiaan moottoriajoneuvoja liikenteessä on viitisen miljoonaa. Kaasuautojen määrä kasvaa kuitenkin nopeasti, kun autoilijat etsivät vähäpäästöisempiä ratkaisuja liikkumiseen.

Kuva: Ympäristötarkastaja Toni Mattila ajaa työajonsa puhtaasti biokaasulla.

Kaasuauton hiilidioksidipäästöt ovat jopa 85% pienemmät kuin vastaavankokoisen bensiiniauton, jos auto tankataan biokaasulla. Maakaasulla päästövähennys on noin 25%. Biokaasun lisääminen autoliikenteessä on hyvä tapa vähentää päästöjä, koska Biokaasu on vähäpäästöisin liikennepolttoaine.

Kaasuautojen hyvä puoli on se, että niihin voidaan tankata niin maakaasua, biokaasua kuin bensiiniä. Kaasutankkausasemaverkostoa voidaan kehittää rauhassa, eikä autoilija jää pulaan pitkilläkään etäisyyksillä kaasun saatavuuden vuoksi. Kaasujärjestelmän voi jälkiasentaa mihin tahansa bensiinimoottorilla toimivaan autoon rinnakkaiseksi polttoainejärjestelmäksi. Ajoneuvosta tulee kahdella polttoaineella toimiva bi-fuel-ajoneuvo. Myös dieselautoon voi tehdä kaasujärjestelmän jälkiasennuksen, mutta pelkästään kaasulla toimivaksi sitä ei voi muuttaa. Dieselauton voi muuttaa dual fuel autoksi, jolloin se käyttää kaasua ja dieseliä noin 50/50 suhteessa.

Biokaasua yhdyskuntajätteestä

Biokaasua voidaan tuottaa melkein kaikesta eloperäisestä raaka-aineesta. Esimerkiksi Turussa tehdään biokaasua Kakolan puhdistamon jätevesilietteestä. 13 kunnan jätevesiliete on raaka-aine paikalliselle liikennepolttoainetuotannolle. Biokaasun tuotanto lietteestä toteuttaa kestävää kiertotaloutta, jossa jätettä hyödynnetään energiantuotannon raaka-aineena.

Eron huomaa vain tankatessa

Turun kaupungilla ilmanlaatua työkseen valvova ympäristötarkastaja Toni Mattila ajaa ilmanlaadun mittauspisteiden huoltoajot biokaasulla. Kaasuauto on toiminut moitteetta työajossa.

- Eron bensiiniautoon huomaa ainoastaan tankatessa. Ajaessa vain mittariston valo kertoo, että ajetaan kaasulla, Mattila kertoo

Oma sivusto kaasuautoilijoille ja hankintaa harkitseville

Kaasuautoilu.fi, joka on tarkoitettu kaikille kaasuautoilusta kiinnostuneille. Sivuilta löytyy tietoa mm. kaasutankkausverkostosta ja sen kehittymisestä, kaasuautoilun edistämiskeinoista, kaasuautoja myyvistä autoliikkeistä, kaasuautojen määristä ja niiden käyttökokemuksista, kaasuautoilun teknologiasta, päästöistä sekä autojen muuttamisesta kaasuautoiksi. Lisäksi sivuilta saa tietoa ja ohjeita esimerkiksi kaasuautojen tuontiin Ruotsista ja Saksasta. Kaasuautoilu.fi -sivusto esittelee myös puolueettomat vertailut kaasuautoilun kustannuksista sekä laskelmat kaasun hinnasta suhteessa bensiiniin ja dieseliin. Lisäksi kaasuautoilun verot ja muut veroluonteiset maksut on esitelty näillä sivuilla.

Kaasuautoilu.fi –sivusto on toteutettu osana Kaasun liikennekäyttö Pohjoisella kasvuvyöhykkeellä -hanketta, jota rahoittavat Uudenmaan liitto (AIKO), Porin, Porvoon, Rauman ja Turun kaupungit.