Turun kaupunki hankkii peruskouluissa ja lukiossa opiskeleville ja työskenteleville sekä alueellisille nuorisotyöntekijöille ja kouluterveydenhoitajille Someturva-nimisen palvelun. Sen kautta on mahdollista raportoida epäasiallisesta verkkokäytöksestä.

Someturva on digitaalinen palvelu, jossa käyttäjät voivat ilmoittaa someloukkauksista eli sosiaalisessa mediassa tai muualla verkossa kohtaamastaan kiusaamisesta, häirinnästä tai muusta sopimattomasta käytöksestä. Palvelu otetaan käyttöön Turussa viikosta 38 alkaen sitä mukaan, kun aktivointikoodit saadaan jaettua kouluissa.

Someturva tarjoaa tekoälyavusteisen lakipalvelun Turun kaupungin peruskoulujen ja lukioiden henkilökunnan ja oppilaiden sekä kouluterveydenhuollon ja nuorisotyöntekijöiden käytettäväksi. Palvelu on toistaiseksi ainoa laatuaan Suomessa.

Palvelukokeilu toteutetaan lukuvuoden 2019–2020 aikana suomenkielisissä peruskouluissa ja lukioissa. Kokeilu alkaa syyskuun puolivälissä ja jatkuu kesä-heinäkuuhun 2020 asti.

Palvelu on toistaiseksi saatavilla vain suomeksi, mutta vastaava ruotsinkielinen palvelu on kehitteillä.

Lakiapua haitallisiin sometilanteisiin

Oppilaat ja henkilökunta saavat henkilökohtaiset Someturva-koodit 16.9. alkavalla viikolla koulujen kautta. Koodi aktivoidaan omalla puhelimella tai tietotokoneella. Huoltajat voivat halutessaan kieltää palvelun käyttöönoton.

Someturva-palvelun käyttäminen on turkulaisille maksutonta. Turun kaupunki kustantaa palvelun kuukausimaksun.

Someturva auttaa tilanteissa, joissa kuvia tai julkaisuja haukutaan, henkilön salaisuuksia tai yksityistä tietoa levitetään, henkilöstä levitetään valheita, henkilökohtaista kuvamateriaalia jaetaan tai käytetään luvatta tai henkilöstä on otettu salaa kuvia tai videoita.

Palvelun kautta saa lisäksi apua, jos henkilöstä on tehty valeprofiili, tili on kaapattu tai hänen nimissään tehdään julkaisuja. Myös ahdisteleviin tai häiritseviin viesteihin, häiriköintiin ja painostukseen on tarjolla puuttumiskeinoja.

– Tämä on ihan uudenlainen palvelu ja vastaa suureen tarpeeseemme. Tähän asti meillä ei ole ollut käytössämme ulkopuolista asiantuntijaa, jolle somehäirinnästä voisi ilmoittaa, kertoo Turun kaupungin nuorisopalveluiden toiminnanjohtaja Jaana Ranta-aho.

– Kun nuoret ovat kertoneet loukkauksista ja häiriköinnistä henkilökunnalle, opettaja, terveydenhoitaja, nuorisotyöntekijä tai muu vastaava aikuinen ei ole välttämättä tiennyt, mitä asialle pitäisi tehdä. Jatkossa palvelua käyttävä nuori saa tiedon, kuinka vakavasta asiasta on kyse ja selkeät ohjeet, miten tilanteessa tulee toimia, jatkaa Ranta-aho.

Ilmoitukset käsitellään luottamuksellisesti

Kun Someturvan käyttäjä joutuu loukatuksi somessa tai muualla verkossa, hän tekee siitä ilmoituksen mobiilisovelluksen raportointityökalussa. Työkalussa vastataan esitettyihin kysymyksiin ja kuvaillaan tapahtunutta someloukkausta. Tarvittaessa käyttäjältä pyydetään lisätietoja tapahtuneesta.

Someturvan asiantuntijat analysoivat tapauksen tekoälyn avustuksella ja antavat arvion tapauksesta käyttäjälle 1–3 arkipäivän kuluessa. Someturvan vastaus voi sisältää esimerkiksi oikeudellisen arvion someloukkauksesta, psykososiaalista ensiapua tilanteen kohtaamiseen, tukea aikuiselle kertomiseen tai neuvoja poliisille ilmoittamiseen. Palvelun kautta saa tarvittaessa myös ohjeita sosiaalisessa mediassa suojautumiseen tai kirjallisen sovintoehdotuksen tilanteen ratkaisemiseksi.

Someturva-palveluun tehdyt ilmoitukset käsitellään luottamuksellisesti eikä niitä välitetä Turun kaupungille tai kolmansille osapuolille. Palvelua voi käyttää nimettömänä. Vakavissa rikosepäilyissä Someturva voi käyttäjän luvalla välittää tiedot tapauksesta keskusrikospoliisille.

Katso videolta tubettaja-laulaja-näyttelijä Tuure Boeliuksen ajatuksia verkkokiusaamisesta ja Someturvan käytöstä