Koulutaiteilija Veera Vähämaa luo koulupäivän aikana lapsille erilaisia perusarjesta poikkeavia oppimisympäristöjä. Taidetyöskentely on yhdistetty eri kouluaineiden oppitunteihin ja siitä on apua esimerkiksi, kun lapsella on vaikeuksia lukea tai keskittyä.

Taidetyöskentely kouluissa lisää

  • oppilaiden kouluviihtyvyyttä
  • yhteisöllisyyttä oppilaiden ja opettajien kesken
  • oppilaiden yhteistyötaitoja ja luottamusta toisiinsa
  • oppilaiden koulu- ja oppimismotivaatiota
  • innostusta taideharrastamista kohtaan.

Veera pyöräilee Pahaniemeen, Aunelan koulun pihaan aamun hämärässä. Sarvessa roikkuu kassi, jonka sisältö näyttää salaperäiseltä. Hän vie pyöränsä parkkiin ja astuu sisälle kouluun. Matkalla opettajien huoneeseen kuuluu monet iloiset moikat.

– Työmme tukee hyvin uutta opetussuunnitelmaa ja sen linjauksia ilmiöpohjaisesta ja kokemuksellisesta oppimisesta. Toteutamme ja ohjaamme oppilaiden omia taideprojekteja ja -tapahtumia sekä innostamme lapsia harrastamaan taidetta ja kulttuuria myös vapaa-ajalla, Veera Vähämaa kertoo.

Koulutaiteilijat ovat työskennelleet muutamissa Turun kouluissa ja päiväkodeissa jo vuodesta 2015. He ovat eri taiteenlajien ammattilaisia, joilla on myös vahva pedagoginen osaaminen.

Koulutaiteilija Veera Vähämaa lukee oppilaidensa kirjoittamia tekstejä.

Hahmojen, maailmojen ja tekstien luomista

Veera työskentelee sanataiteen koulutaiteilijana. Keskiössä sanataidetunneilla on omien hahmojen, maailmojen ja tekstien luominen. Usein sanataidetyöskentely tukee aiheita, joita lapset sillä hetkellä koulussa työstävät.

– Esimerkiksi, kun historiassa käsitellään antiikkia, sanataidetunnilla voidaan luoda omia myyttejä ja jumalhahmoja. Kun 2.-luokkalaisten ympäristöopin tunnilla käsitellään eläinten talvehtimista, luetaan sanataidetunnilla Kaisa Happosen kirjoittama kirja Mur-karhusta, joka ei saa unta. Sen jälkeen lapset saavat kirjoittaa karhulle muistilistan asioista, joita sen pitää tehdä ennen talviunille menoa, kertoo Veera.

Koulutaiteilijan työvälineet innostavat lapsia luomaan uutta.

– Tänään vietän ensimmäisen tunnin 5.–6.-luokkalaisten kanssa. Päivän molemmat luokat ovat tehneet tarinaprojektia jo aiemmin. Kirjoittamista on toisinaan helpompi lähestyä, kun lapsi voi toteuttaa tarinan pohjaa ensin visuaalisesti.

– Mennään koulun alapihalle ja muistetaan välkkärajat. Ottakaa paljon kuvia. Laitan katoksen alle kassillisen rekvisiittaa. Käyttäkää niitä apuna. Kokeilkaa ja innostukaa, Veera opastaa oppilaitaan.

Maria Karabella ja Joonas Kotilainen yrittävät vangita saippuakuplia samaan kuvaan hahmojen kanssa.

Koululounas kuuluu olennaisesti Veeran päivään. Samalla voi rupatella opettajien ja oppilaiden kanssa.

– Olen osa kouluyhteisöä ja olemme tuttuja oppilaiden kanssa. On ihanaa nähdä lasten kasvavan ja kehittyvän. Se on yksi työni parhaista puolista.

Rohkaisua unelmointiin

Luokka 3 a kerääntyy pulpettiensa taakse. Veera hyssyttelee lapset kuuntelemaan ja kertoo samat asiat kuin aiemmalle luokalle. Lapset lähtevät intoa puhkuen pihalle.

– Taiteellinen tekeminen kasvattaa itsetuntoa ja siinä oma toimijuus korostuu. Toiveeni on aina, että lapset innostuvat luomaan omia maailmojaan ja käyttämään mielikuvitustaan ja sitä kautta ehkä myös ajattelemaan, että maailma on täynnä mahdollisuuksia. Vaikka tiedostankin, että mahdollisuudet ovat eri ihmisille erilaisia, toivon, että taidetyöskentely auttaisi uskaltamaan ja unelmoimaan.

Nea Nykänen (vas.) ja Angie Sandell hääräävät ison kiven ympärillä. Angie esittelee hahmonsa Eevaksi, Salaisuudeksi ja Tappajaksi. Nean hahmon nimi on Luna Leaf.
Samaan aikaan Yousif Al-Nuaimi haluaa hahmonsa kuusen oksalle. Veera juoksee apuun.

Monen lapsen päivään mahtui onnistumisen tunteita ja tarinat saivat yllättäviä käänteitä. Kuvat ja videot talletetaan tarkasti ja niihin palataan jälleen seuraavilla tunneilla.

Veeran koulupäivä Aunelassa päättyy jo puolen päivän jälkeen. Yleensä koulutaiteilija pitää tunteja koko päivän.

Veeran työmatkat hoituvat pyöräillein.

– Tänään on vähän erilainen päivä. Kuulun kirjallisuuden ja sanataiteen ammattilaisten osuuskunta Kirjasimeen ja sen lisäksi teen teatterialan opintoja. Koska ihmisenä ja taiteilijana on vaikeaa tulla koskaan täysin valmiiksi, lähden seuraavaksi kohti Taideakatemiaa ja nukketeatterikurssia, kertoo Veera ja hetkessä vihreä pyörä katoaa koulun pihalta syksyiseen tihkusateeseen.

Teksti: Marika Lehto
Kuvat: Hilkka Pirttijärvi

Juttu on julkaistu Turkupostissa 4/2019.