Perjantaina 13.12. STEAM Turku järjesti STEAMit -tapahtuman, jossa päiväkodit, peruskoulut ja lukiot esittelivät luonnontieteisiin, teknologiaan ja taiteeseen liittyviä projektejaan. Tapahtumassa kuultiin muun muassa esikoululaisten ja 1.–2.luokkalaisten koodauksen opiskelusta sekä kahdeksasluokkalaisten Micro:bit -ohjelmoinnin opettamisesta kolmasluokkalaisille.

Sivistystoimialan projektitoimiston päällikkö Matti Mäkelä avasi tilaisuuden kertomalla, että tähän mennessä STEAM-toimintaan on osallistunut jopa 9000 oppilasta ja opiskelijaa. Joku on voinut osallistua useammankin kerran, mutta luku on silti huikea. Mäkelä teki myös yhteenvedon STEAMin vuodesta 2019.

– Teknologiapolku 1.0 on saatu valmiiksi ja uusia korkeakouluyhteistyömalleja on rakennettu. Toisella asteella on kehitetty yritysyhteistyötä muun muassa työelämäagenttien, uusien oppimisympäristöjen ja lukioiden työelämäprojektien muodossa. Innovatiivisia kokeiluja ovat olleet STEAM Junior -haaste, Kesäkoulu sekä STEAMit, joita jatketaan tulevanakin vuonna, Mäkelä kertoi.

Kuva: Syvälahden koululla tehdyt Halisiili ja Mysteeriboksi. Halisiili osaa myös halatessa jutella. Molempia tuotoksia tehtiin koko koulun voimin - aina eskareista yseihin asti.

STEAMit innostaa kokeilemaan 

Turun päiväkodit, peruskoulut, lukiot ja ammatti-instituutti saivat hakea STEAMit -apurahaa, jonka avulla sai toteuttaa oman luonnontieteisiin ja teknologiaan liittyvän projektin.

– Hakemuksia tuli paljon enemmän kuin viime vuonna, ja tasokin oli taas kovempi. Noin puolet hakijoista pääsi mukaan. Meille oli tärkeää, että projekti osallisti mahdollisimman monia, osallistujat olivat mahdollisesti ensimmäistä kertaa mukana ja plussaa tuli siitä, jos lapset ja nuoret opettivat toisiaan, kertoi STEAMin kehittäjäopettaja Olli Pekanheimo.

Hannunniitun koulussa oli pohdittu, miten tiivistää yhteistyötä esikoululaisten ja 1.–2. luokkalaiset välillä, jotta kouluun meno madaltuisi ja asioita tehtäisiin yhdessä.

– Olimme maailman epätodennäköisimmät ihmiset, joiden uskottiin lähtevän tällaiseen koodausprojektiin mukaan! Olimme kuitenkin innostuneita ja uteliaita sekä saimme valtavan hyvän perehdyttämisopastuksen Syvälahden päiväkodin opettajalta. Homma alkoi tuntua vähitellen mahdolliselta. Olemme itsekin oppineet paljon Kubo-robotin toiminnasta ja koodaamisesta, kertoivat Hannunniitun koulun Tea Asanti, Jaana Elo ja Sanna Teide.

Hannunniitun koulun esikoululaiset ja 1.–2. luokkalaiset opiskelevat pareittain koodausta 2–3 kertaa viikossa.

– Tulevaisuudessa lapset pääsevät itse suunnittelemaan robotin maailmoja. Ja haaveenamme on jopa Kubo-robotti -kevätjuhla, jossa lapset voivat näyttää huoltajille, mitä kaikkea he ovat Kubon kanssa tehneet!

Kuva: Kubo-robotti liikuu sinne minne se koodataan menemään.

Yksi STEAMit -projekteista oli Kerttulin lukion ICT-linjan järjestämät animaatiopajat Turun alakouluille. Tekniikka kohtasi taiteen, kun tableteilla kuvattiin legomaailmaan perustuvia lyhytanimaatioita. Katso Wäinö Aaltosen koulun oppilaiden Joulupukki -animaatio: