Virtuaalisen kotihoidon suosio on kasvanut koronatilanteen myötä. Videoyhteyden kautta hoitaja voi kuulumisten vaihdon ohella ohjata asiakasta päivittäisissä toimissa, kuten esimerkiksi lääkkeiden ottamisessa. Lisäksi laitteiden kautta tuotetaan asiakkaille uudenlaisia palveluja.

Lisätiedot:

Turun kotihoidossa on käytössä virtuaalinen kotihoito, jossa hoitaja ottaa kuva- ja ääniyhteyden asiakkaaseen ja hänen kotonaan olevaan tablettilaitteeseen. Virtuaalisen yhteyden kautta hoitaja voi kuulumisten vaihdon ohella ohjata asiakasta erilaisissa päivittäisissä toimissa, kuten esimerkiksi lääkkeiden ottamisessa, ruuan lämmittämisessä ja syömisessä.

Asiakas saa kotiinsa tablettilaitteen, ohjeistuksen ja tuen sen käyttöön. Virtuaalisen kotihoidon kautta asiakas ja hänen läheisensä voivat myös olla yhteydessä toisiinsa.

Virtuaalisen kotihoidon käyttöönotosta tehdään päätös jokaisen asiakkaan kohdalla yksilöllisen hoito- ja palvelusuunnitelman mukaisesti.

Omainen, mikäli virtuaalisesta kotihoidosta, voit olla yhteydessä läheisesi omaan kotihoitoon ja kysyä aiheesta lisää.

- Laitteita toimitetaan jatkuvasti uusille asiakkaille kaikilla Turun kotihoidon alueilla, tiimivastaava Hanna Fälden virtuaalisesta kotihoidosta kertoo.

Alkuvuoden aikana on jo järjestetty virtuaalisen kotihoidon aamunavauksia ja lukuhetkiä.

- Aluksi kirjaston lukulähetti kävi vetämässä lukuhetkiä, mutta koronavirustilanteen vuoksi sovimme, että jatkamme lukuhetkeä kerran viikossa omien hoitajien voimin.

- Lisäksi aloitimme noin kuukausi sitten iltapäivän aivojumppahetken, jossa käydään läpi arvoituksia, visailuja ja muuta aivoja aktivoivaa toimintaa, Fälden jatkaa.

Tällä hetkellä virtuaalinen kotihoito järjestää kolme kertaa viikossa aamunavauksen, kaksi kertaa viikossa aivojumppaa sekä kerran viikossa lukuhetken. Ryhmiä toivottaisiin edelleen lisää.

- Olemme kuitenkin tarkoituksella jääneet hieman odottavalle kannalle virustilanteen takia.

Myös omaisyhteydenpito virtuaalilaitteen kautta on lisääntynyt huomattavasti. Asiakkaan omainen voi laitteen avulla ottaa yhteyden läheiseensä kuvapuheluna omasta tietokoneesta tai tabletista.

Asiakkaiden sosiaalisten suhteet ja myös asiakkaiden virkeystila ovat uusien yhteydenottotapojen myötä lisääntyneet.