Turku ottaa koronaepidemian ajaksi käyttöön tekstiviestipalvelun, jossa terveyspalvelujen vastaanotoille ajan varanneille voidaan ilmoittaa muutoksista tai peruutuksista tekstiviestillä. Viesti voidaan lähettää myös asiakkaille, joilla ei ole voimassa olevaa sähköisen asioinnin sopimusta.

eTerveyspalvelut

Voit itse käydä laittamassa sähköisen asioinnin sopimuksen voimaan ja tarkistamassa puhelinnumerosi eterveyspalveluissa (linkki).

Normaalitilanteessa tekstiviestejä lähetetään vain asiakkaille, joilla on voimassaoleva sähköisen asioinnin sopimus, jossa on sallittu tekstiviestit.  

Palvelu otetaan porrastetusti käyttöön koronaepidemian ajaksi, jotta asiakkaille saadaan viestittyä helposti ajanvarausasioista ja -muutoksista. Käyttöönoton taustalla on poikkeusajan suuri peruutusten ja muutosten määrä.

Tekstiviestipalvelu koskee Turun kaupungin hyvinvointitoimialan omia terveyspalveluita, kuten terveysasemia ja poliklinikoita. TYKSin alaisuudessa olevia laboratorio- tai kuvantamispalveluita palvelu ei koske.

Asiakkaalle voidaan tekstiviestillä ilmoittaa esimerkiksi, jos lääkärin tai hoitajan vastaanottoaika on korvattu puhelulla, tai jos aika joudutaan perumaan. Viestiä ei voida lähettää, mikäli asiakkaalla on voimassa oleva sähköisen asioinnin sopimus, jossa ei ole otettu tekstiviestipalveluja käyttöön. Tällöin asiakkaaseen pyritään ottamaan yhteyttä muulla tavoin, esimerkiksi soittamalla.

Jos asiakkaan aikaa ei peruuteta, tai oireet ovat sellaisia, että asiakas katsoo tarvitsevansa terveydenhuollon ammattilaisen arviota, voi terveysasemille turvallisesti hakeutua arvioon. Hengitystieinfektio-oireiset ohjataan omalle rajatulle vastaanotolleen Mäntymäkeen, johon on oma sisäsäänkäynti Kunnallissairaalantien puolelta.