Turun kaupungin koronaepidemian aiheuttaman poikkeustilanteen aikana tarjoamalle kauppapalvelulle on kysyntää. Pari viikkoa sitten käynnistynyt palvelu on tarkoitettu kaikille turkulaisille, jotka eivät koronatilanteen vuoksi voi asioida kaupassa, eivätkä voi tilata kauppatavaroita esimerkiksi netin kautta.

Kauppapalvelu

KomPAssi – maakunnan iäkkäiden asiakasneuvonta ja -ohjaus:

  • suomenkielinen palvelu: 02 262 6164 arkisin klo 9–15
  • ruotsinkielinen palvelu p. 02 262 6174 arkisin klo 9–12

Voit myös jättää yhteydenottopyynnön, jolloin sinulle soitetaan takaisin:

Tai voit viestitellä:

  • asiakasneuvonta.fi-sivujen chatin kautta arkisin klo 9–15.

Kauppapalveluun ohjaudutaan maakunnallisen KomPAssi – iäkkäiden asiakasneuvonta- ja ohjauspalvelun kautta puhelimitse tai netissä.

Kauppapalvelun rakentamiseen on tarvittu paljon lisätyövoimaa. Palveluun on siirtynyt työntekijöitä kaupungin niiltä toimialoilta, joilla oma toiminta on koronatilanteen vuoksi keskeytynyt. Esimerkiksi KomPAssin puhelinpalvelussa tilauksia hoitaa 15 henkilöä ja kauppatavaroiden keräilijöinä sekä tilausten kuljetuksessa työskentelee noin 20 henkilöä vapaa-aika- ja sivistystoimialalta.

- Olemme ensin kouluttaneet työntekijät uusiin tehtäviin. Palvelu käynnistettiin täydessä laajuudessaan pari viikkoa sitten. Kauppa-avun tarve on kasvanut koko sen ajan, kun palvelu on ollut käytettävissä, palvelupäällikkö Taina Kaila Turun kaupungin hyvinvointitoimialalta kertoo.

Kauppapalvelu on käytettävissä toistaiseksi

Kun asiakas on ottanut yhteyttä KomPAssi-palveluun, asiakkaalle soitetaan ja hän voi kertoa kauppalistansa. Lista on hyvä olla valmiiksi mietittynä ja kirjoitettuna. Lisäksi soittaja tarkistaa asiakkaan tiedot eli kotiosoitteen, henkilötunnuksen, mahdolliset allergiatiedot ja ovikoodin tai vastaavan olennaisen tiedon, jotta kuljettaja voi tuoda ostokset perille. Kauppakassin kuljettaja varmistaa, että tilaaja ottaa vastaan ostokset. Kauppakassi toimitetaan asiakkaalle pääsääntöisesti seuraavana arkipäivänä tilauksesta.

Kaupunki maksaa asiakkaan tilaamat tuotteet kaupassa ja laskuttaa ne asiakkaalta myöhemmin. Varsinaisesta palvelusta eli tuotteiden keräämisestä ja kotitoimituksesta ei toistaiseksi laskuteta asiakasta erikseen.

Kauppalista voi sisältää ruokatavaroita ja hygieniatuotteita. Pakasteita, alkoholi- ja tupakkatuotteita sekä arpoja ei voida toimittaa. Tietyn tuottajan valmistamia tai tietyn tuotemerkin elintarvikkeita ei välttämättä aina voida toimittaa. Jos joku tuote on kaupasta loppu, sille yritetään löytää mahdollisimman samanlainen korvaava tuote.

Palvelua tarjotaan niin kauan, kun se on koronatilanteen vuoksi tarpeellista. Tämänhetkisen tiedon mukaan enintään toukokuun loppuun asti.

Koulunkäynninohjaaja Kati pakkaa asiakkaan tilaamia tavaroita