Ikäihmisten Palvelutori Poijun vuokrasopimus Humalistonkadulla päättyi kesäkuun lopussa. Koronatilanteen vuoksi 16.3.2020 suljettu Poijun ikäihmisten neuvonta- ja ohjauspalvelu avautuu seuraavan kerran syksyllä Kauppatorin Monitorissa. Tarkemmasta avautumisaikataulusta kerrotaan lisää elokuussa.

Hyvin sujunut yhteistyö päätökseen

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala on tehnyt yhteistyötä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kanssa vuodesta 2005 lähtien. Nyt yhteistyö päättyy, sillä esimerkiksi seurakuntayhtymän pyörittämä kahvilatoiminta ei enää siirry Kauppatorin Monitoriin.

- Seurakuntayhtymän diakoniatyön vapaaehtoiset ovat pyörittäneet kahvilatoimintaa. He ovat myös antaneet digiopastusta ikäihmisille , kertoo vammais- ja vanhuspalvelujen, palveluohjauksen päällikkö Eira Helin.

- Haluamme kiittää seurakuntayhtymää kuluneiden vuosien yhteistyöstä ja toivotamme asiakkaat syksyllä 2020 avautuvaan Kauppatorin Monitoriin, Helin jatkaa.

Kauppatorin Monitori on turkulaisten oma asiakaspalvelupiste, josta voi ikäihmisten neuvonta- ja palveluohjauksen lisäksi saada samalla käynnillä muitakin palveluja esimerkiksi asioida Kelan asiakaspalvelussa.

Vanhusten tuki- ja kohtaamispaikka Poiju avautui vuonna 2005 osoitteeseen Humalistonkatu 7. Jo tuolloin mukana yhteistyössä oli Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä. Vuonna 2015 nimi muuttui Palvelutori Poijuksi. Nimenmuutoksen yhteydessä Poijun toimintatapaa muuttui niin, että Palvelutorille alettiin kerätä tietoa yli 65-vuotiaille tarkoitetuista eri palveluntuottajien palveluista. Lisäksi avattiin senioripuhelin. Tällä hetkellä turkulaisia ikäihmisiä ja heidän omaisiaan palvelee KomPAssi – iäkkäiden maakunnallinen asiakasneuvonta- ja ohjauspalvelu puhelimitse ja netissä (asiakasneuvonta.fi).