Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion Syö Itämeri puhtaaksi -haasteeseen vastasi yli sata koulua ja päiväkotia eri puolilla Suomea. Turun lähikuntien lisäksi Itämeripäivänä 27.8.2020 lähikalaa syötiin muun muassa Vaasan, Jyväskylän, Tampereen, Lappeenrannan, Imatran, Uudenkaupungin, Kokemäen ja Helsingin kouluissa.

Lähikalan syömisen lisäksi kannustettiin kouluja ilmiöpohjaiseen oppimiseen. TSYKin lukio oli kerännyt Syö Itämeri puhtaaksi -haasteen verkkosivuille esimerkkejä, joita voitiin hyödyntää opetuksen suunnittelussa.

Tiedustelimme muutamalta koululta, kuinka lähikalahaaste otettiin vastaan.

Vaasan lyseon lukio

Mika Jokiaho, historian ja yhteiskuntaopin lehtori

Itämeripäivä on sujunut hyvin ja aurinkoisissa merkeissä. Kaikissa Vaasan kouluissa ja päiväkodeissa syötiin lähikalana Itämeren silakkapihvejä.

‒ Päivän aikana opiskelijoille on kerrottu, miten lähikalan syöminen vähentää Itämeren rehevöitymistä. Opettajat ovat teettäneet opiskelijoilla TSYKin ehdottamia Itämeriaiheisia tehtäviä. Oppiaineista ovat olleet mukana filosofia, historia, yhteiskuntaoppi, taloustieto ja äidinkieli.

‒ Vaasan lyseon lukio on Unesco- ja Itämerikoulu. Koulu sijaitsee parin sadan metrin päässä merenrannasta ja koulun ympäristöön rannalle on tehty pedagogisia kävelyretkiä.

‒ Opiskelijoita osallistui myös Unesco-koulujen BioBlizt around Baltic Sea -kilpailuun. Rannan kasveista ja eläimistä tehtiin havaintoja iNaturalist-sovelluksella. Opiskelijoita osallistui myös Vaasan kaupungin rantojen roskatalkoisiin.

‒ Teemme yhteistyötä ruotsinkielisen Vasa gymnasiumin kanssa, ja Itämeriteema on ollut tänään esillä myös heillä.

Lappeenrannan Lyseon lukio

Sirpa Lappalainen, biologian ja maantieteen lehtori

‒ Sekä Lappeenrannassa että Imatralla kaikissa päiväkodeissa, peruskouluissa ja lukioissa tarjoiltiin tänään järvikalapuikkoja. Menu: Järvikalapuikko G, L, perunat, kermaviilikastike G, L. Lisäksi salaattipöytä ja leikkele. Keittiön mukaan kala-ateria sai kehuja eli hyvällä halulla nautittiin.

‒ Järvikalapuikon valmistuksessa käytetty särki oli kotimaista, hoitokalastusmenetelmällä pyydettyä kalaa. Toisena ruokavaihtoehtona oli riisipuuro kanelin ja sokerin kera, joka toimi joillekin myös jälkiruokana.

‒ Ruokapalvelujohtajan mukaan kalapuikkoja tarjoiltiin 15 000 ruokailijalle. Keskimäärin neljä kalapuikkoa per henkilö, yhteensä noin 60 000 kappaletta ja noin 1500 kiloa. Löytyi todella hyvänmakuinen kalatuote, josta myös nuoret pitävät.

‒ Koulullamme ei ollut muuta toimintaa, mutta biologian opetuksessani otin esille Itämeri-päivän.

Uudenkaupungin lukio

Esa Pirkola, rehtori

‒ Itämeren kunto on ajankohtainen ympäristöä ja kaikkia suomalaisia koskeva asia. Tämä tarjosi selkeän ja helpon tavan osallistua haasteeseen ja ruokapalvelumme tarttui heti ideaan.

‒ Ruokalistalla oli Itämeren kalapyörykät höystettynä perunalla, pinaattikastikkeella ja salaatilla.

‒ Kyselyyn vastanneista opiskelijoista 67% toivoi tällaista toimintaa lisää ja 74% totesi, että tämä oli asteikolla 1-5 joko 4 tai 5, eli asia otettiin positiivisesti vastaan.

Osalle kala-ateria maistui, osa taas ei ruuasta innostunut. Opiskelijat kommentoivat kala-ateriaa muun muassa näin:

  • Odotin kyseistä ruokaa!
  • Ruoka oli huomattavasti parempaa kuin yleensä.
  • Syön kalaa aina kun sitä on tarjolla.
  • Maistui samalta kuin ennenkin, normaalit kalapullat ovat maistuneet.
  • En syönyt koska en tykkää kalasta.
  • Ihan ok, välillä normi lohi kelpaisi.
  • Mautonta ja ällöttävää syödä kalaa "pullan" muodossa. Kala kalana ja sillä siisti.
  • Hyvää oli, parempaa kuin normi ruoka.
  • Ei oman mielen mukaista.
  • Kala-ateria oli aika huonon makuista.
  • Ihan hyvä vaikka olen kasvissyöjä

Kaarinan lukio

Kristiina Tarkiainen, biologian ja maantieteen lehtori

‒ Kaarinan kouluissa ja päiväkodeissa päivämääräsekaannuksen vuoksi lähikalaa eli silakkapihvejä oli vasta perjantaina tarjolla. Koulussamme on tarjottu lähikalaa jo muutaman vuoden ajan, joten sinällään tämä ei ole meille uusi juttu.

‒ Muuta Itämeripäivän ohjelmaa: aamunavaus, jossa esiteltiin päivän teema. Kilpailu, jossa kysyttiin, miksi kalaa syömällä voidaan parantaa Itämeren tilaa. Haettiin siis kytköstä ravinteiden ja rehevöitymisen välille ja perusteluja sille, miten kalan syönti tähän liittyy.

‒ Kannustettiin osallistumaan Pulahdus-tapahtumaan.

‒ Lukiomme on ollut vuodesta 2008 Itämerihaasteessa mukana, joten kaikenlainen Itämereen liittyvä toiminta sopii meille.