STEAM Turku järjesti jo toista kertaa haastekilpailun Lounais-Suomen varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen lapsille ja nuorille. Lasten ja nuorten tavoitteena oli löytää konkreettisia ratkaisuehdotuksia Itämeren ja Saaristomeren tilan parantamiseksi. Ratkaisut kerrottiin videon välityksellä.

Kilpailuun osallistui yhteensä 52 lasta ja nuorta päivähoitoyksiköistä, perusopetuksesta ja lukiosta. Määräaikaan mennessä kilpailuun saapui yhteensä 15 videota, joista esikarsintaraati valitsi finaaliin kahdeksan. Etusijalla olivat konkreettiset toteutukset, joissa hyödynnettiin monipuolista yhteistyötä ja STEAM-henkeä.

– Keväällä järjestetyn STEAM junior -haastekisan ideat ja ratkaisut syntyivät koronan varjossa mutta syntyivät kuitenkin. Työt olivat oivaltavia ja ratkaisuehdotuksia tuli laidasta laitaan. Viime vuoden tapaan joukossa oli sekä teknisiä ratkaisuja että toimintaohjeita. Lapset ja nuoret ymmärtävät, että pienilläkin teoilla on merkitystä, iloitsee STEAM Turku -koordinaattori Teija Murmann. 

Videot jaettiin osallistujien iän mukaan kolmeen sarjaan, varhaiskasvatus–2. lk, 3.–6. lk ja yläkoulu–toinen aste. Videoissa vilisee erilaisia ratkaisuja, joiden avulla Itämeren ja Saaristomeren tilaa voisi parantaa: esimerkiksi Itämerta puhdistavan monitoimisukellusveneen avulla, jokeen tai peltojen läheisyyteen sijoitettavan puhdistamon avulla sekä käytännön teoin, kuten syömällä särkikalaa ja suosimalla julkista liikennettä.

– Kaiken kaikkiaan lapset ja nuoret olivat keksineet hienoja ratkaisuja, summaavat Åbo Akademin Ympäristö- ja meribiologian laitoksen tutkijat Henna Rinne ja Tiina Salo, jotka valitsivat finaaliin päässeistä videoista voittajat.

STEAM junior -kilpailun voittajat:

1. sarja, varhaiskasvatus–2. lk: Pyry, Joona ja Anssi (Kaerlan päiväkoti)

Tuomariston perustelu: Mielestämme tämän ryhmän ehdotus Itämerta puhdistavasta monitoimisukellusveneestä oli hauskan monipuolinen, koska siinä oli ajateltu sekä roskien että öljyn keruuta samalla aluksella.

2. sarja, 3.–6.lk: Helinä, Hertta, Viktoria ja Donia (Yli-Maarian koulu)

Tuomariston perustelu: Mielestämme oli kiva, että ryhmä oli valinnut rehevöitymisen ratkaisuehdotuksensa teemaksi, koska kyseessä on Itämeren pahin ongelma, joka on kuitenkin vaikea ratkaista. Ryhmä oli pohtinut jokeen tai peltojen läheisyyteen sijoitettavan puhdistamon toteutusta monipuolisesti ja yksityiskohtia myöden. Myös pienoismalli oli hieno ja havainnollistava.

3. sarja, yläkoulu–toinen aste: Joel, Vilma ja Iida (Turun klassillinen lukio)

Tuomariston perustelu: Hienosti toteutettu video oli pitkälti esittely Itämeren ongelmista, mutta ratkaisuina mainittiin mm. särkikalan syöminen ja julkisen liikenteen suosiminen. Näistä kumpikin hyviä ”jokamiehen” tekoja Itämeren hyväksi.

Etätuomaristossa istuivat:
Tutkija Henna Rinne, Åbo Akademi, Ympäristö- ja meribiologian laitos
Tutkija Tiina Salo, Åbo Akademi, Ympäristö- ja meribiologian laitos

Esikarsintaraatiin osallistuivat:
projektikoordinaattori Riikka Vuorinen
perusopetuksen STEAM-kehittäjäopettaja Olli Pekanheimo
BG/GE lehtori, STEAM-koordinaattori Nina Brander
STEAM-koordinaattori Teija Murmann

Kuva: Yli-Maarian koulun Helinä, Hertta, Viktoria ja Donia oli pohtinut jokeen tai peltojen läheisyyteen sijoitettavan puhdistamon toteutusta monipuolisesti ja yksityiskohtia myöden.