Modernissa kaupunkiliikenteessä huomioidaan yhä tarkemmin kevyen liikenteen tarpeita. Tämä näkyy myös Turun kaupunkikuvassa.

Turun keskusta jokirantoineen on vilkasta aluetta, jossa varsinkin kauniina kesäiltana kulkee vastaan melkoinen määrä ihmisiä ja erilaisia kulkuvälineitä rinnakkain tiiviissä tilassa.

Liikkumisen järjestäminen muokkaa kaupunkiympäristöä kokonaisvaltaisesti. Oma roolinsa on niin viihtyisillä ja turvallisilla jalankulkureiteillä, pyöräilyväylillä, autoliikenteen nopeusrajoituksilla, toimivilla pysäköintiratkaisuilla kuin sujuvalla joukkoliikenteelläkin.

Fölin johtajan Sirpa Korteen mukaan houkutteleva keskusta on kokonaisuus, joka koostuu monesta osasesta.

– Pyrimme sujuvoittamaan liikennettä ja parantamaan vetovoimaa esimerkiksi tiheillä vuoroväleillä, matkantekoa helpottavilla pysäkkinäytöillä ja häiriöilmoituksilla. Kuudelle kunnalle sama, vyöhyk­keetön tasahinta houkuttelee ihmisiä keskustaan kauempaakin lähikunnista.

Turun joukkoliikenteen tulevaisuuden tavoitteet ovat selvät. Fölissä halutaan vähemmän päästöjä ja enemmän ajettuja matkoja.

– Kalustomme kehittyy jatkuvasti ympäristöystävällisempään ja sähköiseen suuntaan. Lisäksi satsaamme runkolinjastoon, eli keskeisille linjoille on tulossa tiheämmät vuorovälit.

Turkuun mahdollisesti palaava raitioliikenne ei Korteen mukaan tarkoita, että bussien merkitys vähenisi.

– Toimiva ratikka edellyttää, että myös bussiliikenne ja runkolinjat toimivat hyvin, hän toteaa.

Kaikkea ei vielä olla nähtykään

Turussa Fölin Fölläri-kaupunkipyöriä sekä VOI-sähköpotkulautoja operoivan Rolanin tiiminvetäjä Veli Tuominen on seurannut läheltä uudenlaisten, yhteiskäyttöisten liikennevälineiden tuloa kaupunkikuvaan.

– Varsinkin sähköpotkulaudat ovat olleet aivan valtaisa menestys. Täytyy myöntää, että kyllä se yllätti, kuinka paljon niillä ajetaan. Niille on ollut selkeä sosiaalinen tilaus.

Pyöräilyn ja jalankulun infrastruktuuriin investoidaan tuntuvasti osana Turun kaupungin hiilineutraaliustavoitetta. Tuominen uskoo, että liikennekulttuuri tulee kehittymään aiempaa monimuotoisempaan ja kevyttä liikennettä huomioivaan suuntaan.

– Erilaisia liikkumisen tapoja on monia ja voi olla, että kaikkea ei olla vielä nähtykään. Myös liikennekulttuuri kehittyy koko ajan. Haluaisin nähdä täälläkin vaikka samanlaista pyöräilykulttuuria kuin Kööpenhaminassa tai monissa Ruotsin kaupungeissa.

Teksti: Miikka Rusi  Kuva: Anna Lilja

Juttu on julkaistu 17.9.2020 ilmestyneessä Uusi Turku -lehdessä.

Lue koko Uusi Turku -lehti selailtavana näköisversiona tai erillisartikkeleina Issuu-palvelussa

Muita Uusi Turku -lehden juttuja verkkoartikkeleina kaupungin sivuilla: